REKLAMA
Motoryzacja Wiadomości
2 Minuty czytania

Przegląd zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 r.

Komisja Europejska zapowiedziała przegląd przepisów dotyczących zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. Ursula von der Leyen w orędziu o stanie Unii podkreśliła, że przyszłość motoryzacji będzie elektryczna i Europa musi być jej częścią. Polscy europosłowie oceniają jednak, że w obecnych realiach gospodarczych i geopolitycznych zakaz jest nierealny i wymaga rewizji.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych – plany KE i stanowisko Polski
Obraz autorstwa standret na Freepik
Spis treści

Przegląd regulacji klimatycznych

Zgodnie z unijnymi przepisami od połowy lat 30. wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i dostawcze mają być zeroemisyjne – elektryczne lub wodorowe. Celem regulacji jest redukcja emisji CO₂ w transporcie, odpowiedzialnym za około 15% emisji gazów cieplarnianych w UE.

Szefowa KE zaznaczyła, że motoryzacja pozostaje filarem gospodarki i przemysłu europejskiego, a miliony miejsc pracy zależą od tej branży. Dlatego planowany przegląd regulacji ma uwzględniać zasadę neutralności technologicznej.

Stanowisko polskich europosłów

Polscy przedstawiciele w PE wskazują, że w warunkach zwiększonych wydatków na obronność cele klimatyczne powinny zostać dostosowane. Europoseł Dariusz Joński ocenia, że zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku jest „nierealny” i wzywa do jego zniesienia. Argumentuje, że sektor motoryzacyjny w Polsce daje zatrudnienie niemal 200 tys. osób, a zbyt ambitne regulacje mogą obciążyć zarówno producentów, jak i konsumentów.

Joński podkreśla również potrzebę ostrożnego podejścia do nowych regulacji dotyczących recyklingu komponentów samochodowych, aby nie generowały one nadmiernych kosztów dla rynku.

Wyzwania konkurencyjności i ceny

Europejski przemysł motoryzacyjny mierzy się z rosnącą konkurencją ze strony Chin, gdzie dzięki subsydiowaniu auta elektryczne są znacznie tańsze. Cena pozostaje kluczową barierą przy zakupie pojazdów elektrycznych – badania pokazują, że dostępność małych modeli w cenie ok. 25 tys. euro mogłaby znacząco zwiększyć zainteresowanie nimi wśród Polaków.

Von der Leyen zapowiedziała działania KE na rzecz produkcji w Europie przystępnych cenowo i lekkich samochodów elektrycznych – ekologicznych, ekonomicznych i budowanych w europejskich łańcuchach dostaw.

Perspektywy rozwoju eksportu

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wskazuje, że szansą dla branży może być szybka ratyfikacja umowy handlowej z Mercosurem, która zniesie cła na eksport samochodów do krajów Ameryki Południowej. Zdaniem Dariusza Jońskiego ułatwienie eksportu mogłoby wzmocnić polskich producentów części motoryzacyjnych, a równoczesne odejście od zakazu z 2035 roku pozwoliłoby utrzymać różnorodność produkcji – od elektryków i hybryd po auta spalinowe.

Podsumowanie

Zapowiedziany przez KE przegląd przepisów dotyczących zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku otwiera debatę o przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Z jednej strony rośnie presja na realizację celów klimatycznych, z drugiej – pojawiają się argumenty dotyczące kosztów, bezpieczeństwa i konkurencyjności. Polska delegacja w PE apeluje o większą elastyczność i pozostawienie decyzji konsumentom.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.