REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Budowa estakady na S7 w Mistrzejowicach – pierwszy nasuw zakończony

Skończyło się nasuwanie pierwszej estakady w ramach budowy węzła Mistrzejowice na drodze ekspresowej S7. To nią kierowcy pojadą w stronę Warszawy. W przyszłym tygodniu planowane jest zakończenie prac przy drugiej estakadzie, prowadzącej w kierunku węzła Nowa Huta i autostrady A4.

Estakada S7 Mistrzejowice – zakończono pierwszy nasuw
Zdjęcie: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
Spis treści

Segment po segmencie

Budowę estakady rozpoczęto pod koniec września ubiegłego roku. Stanowisko prefabrykacji i nasuwania zlokalizowano w rejonie skrzyżowania ulic Petofiego i Łowińskiego w krakowskich Wzgórzach Krzesławickich. Konstrukcja miała dotrzeć niemal kilometr dalej – do Mistrzejowic, gdzie krzyżują się trasy S7 i S52.

Segmenty o długości od 17 do 26 m zbrojono, betonowano i sprężano, a następnie wysuwano na podpory. Jezdnia w kierunku Warszawy ma 915 m i składa się z 40 segmentów. Po sprężeniu całej konstrukcji jej długość zmniejszyła się o 0,5 m. Druga estakada, w stronę Rzeszowa, będzie mieć 942 m, 41 segmentów i masę ponad 27 tys. ton.

Precyzja i tempo prac

Nasuwanie wymagało dokładności, gdyż estakada musiała połączyć się z już istniejącą częścią obiektu. Każdego miesiąca przygotowywano 3–4 segmenty, a wysuwanie jednego trwało do 6 godzin. Konstrukcja była przesuwana z prędkością do 10 cm na minutę.

Siłowniki o mocy pozwalającej przepychać ponad 900 ton zapewniały przesuwanie całości. Geodeci stale kontrolowali odchylenia, a tolerancja połączenia obu części obiektu wynosiła zaledwie 4 cm.

Rola awanbeka

Aby zapobiec złamaniu segmentów na końcowym etapie, zastosowano awanbek – stalową konstrukcję o masie ok. 90 t i długości 32 m. Montaż i demontaż awanbeka prowadzono etapami, przesuwając konstrukcję krok po kroku do ostatecznej pozycji.

Trasa S7 Widoma – Kraków

W grudniu 2024 roku kierowcom oddano 13,3 km trasy S7 od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. Obecnie powstaje 5-kilometrowy odcinek w kierunku Nowej Huty, obejmujący 29 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i estakady.

Ze względu na przebieg trasy konieczne było przełożenie licznych instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych oraz sieci elektroenergetycznych. Trasa przecina także linie kolejowe i tramwajowe, co wymagało budowy dodatkowych obiektów.

Jeszcze w tym roku planowane jest oddanie do ruchu 2 km trasy pomiędzy węzłami Grębałów i Nowa Huta. Z kolei w drugiej połowie 2026 roku kierowcy będą mogli korzystać z węzła Mistrzejowice, co pozwoli zamknąć pełny ring IV obwodnicy Krakowa.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.