Nowa linia kolejowa nr 88 – CPK – Grójec – Warka
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, zatwierdził wariant inwestorski dla linii kolejowej nr 88 Węzeł CPK – Grójec – Warka. Odcinek o długości 72,3 km opiera się w dużej części na istniejącej infrastrukturze – przebudowa obejmie 42,2 km linii nr 12 i 8, które zostaną zmodernizowane przez PKP PLK.
Wariant W1 zapewni szybsze podróże z Radomia do Warszawy i CPK, poprawi skomunikowanie Grójca oraz umożliwi budowę terminala intermodalnego w Wymysłowie. Docelowo przyczyni się do skrócenia czasów przejazdu w korytarzu Rzeszów – Stalowa Wola – Ostrowiec Świętokrzyski – Radom – Warka – CPK – Warszawa.
Konsultacje i oceny ekonomiczne
Spośród 12 gmin, 7 wskazało wariant W1 jako preferowany. Rozwiązanie to uzyskało najwyższą ocenę w analizie kosztów i korzyści, generując największą wartość ekonomiczną netto (ENPV) oraz pozytywne wskaźniki efektywności, m.in. ekonomiczną stopę zwrotu (ERR) i współczynnik korzyści do kosztów (BCR).
Podczas konsultacji społecznych i branżowych, przeprowadzonych wiosną 2024 r., spółka CPK zebrała i przeanalizowała blisko 1480 ankiet i opinii. Wariant W1 uzyskał najwyższe noty w analizie wielokryterialnej obejmującej aspekty techniczne, ekonomiczne, ekologiczne i rozwojowe.
Parametry techniczne i planowane rozwiązania
Linia nr 88 przebiegać będzie przez województwo mazowieckie – m.in. przez gminy Jaktorów, Radziejowice, Mszczonów, Żabią Wolę, Tarczyn, Grójec, Prażmów, Górę Kalwarię, Chynów i Warkę. Na nowych odcinkach prędkość eksploatacyjna wyniesie do 200 km/h, a na modernizowanych od 120 do 160 km/h.
System sterowania ruchem kolejowym będzie oparty o ETCS. W Tarczynie Wschodnim i Nowym Prażmowie powstaną nowe przystanki. Rozważana jest także modernizacja Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej do prędkości 100 km/h, co dodatkowo poprawi lokalne skomunikowanie regionu.
Terminal intermodalny w Wymysłowie
W Wymysłowie powstanie terminal intermodalny obsługujący 20 par pociągów dziennie, w tym naczepowych i kontenerowych, co odpowiada przejęciu ładunków 1600–1800 ciężarówek na dobę. Obiekt będzie miał połączenie drogowe z trasą S8 oraz kolejowe ze stacją Mszczonów.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
