Modernizacja linii kolejowej nr 8 – kluczowa inwestycja w regionie
Planowana modernizacja obejmie odcinek torów o długości blisko 35 km. W ramach zadania wymienione zostanie 90 km torów wraz z siecią trakcyjną, a także powstanie 29 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów i 5 wiaduktów.
W Sędziszowie zaplanowano budowę nowego skrzyżowania bezkolizyjnego, które zwiększy bezpieczeństwo podróżnych i kierowców. Modernizacją objętych zostanie także 15 przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem.
Na stacjach pojawią się dodatkowe tory, umożliwiające sprawniejszą obsługę pociągów towarowych. Po zakończeniu prac linia kolejowa nr 8 osiągnie wyższe parametry techniczne – prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrośnie do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.
Nowoczesne stacje i przystanki kolejowe
Kompleksową modernizację przejdą perony w Sędziszowie, Jędrzejowie, Miąsowej, Skroniowie, Potoku i Krzęcicach. Wszystkie obiekty zostaną przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami – dzięki windom, kładkom i przejściom podziemnym w Jędrzejowie, Miąsowej i Sędziszowie.
Komfort podróży poprawią również tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, zapewniające dostęp do bieżących danych o odjazdach pociągów.
Inwestycja wsparta finansowaniem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Jak podkreśla Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA, modernizacja linii nr 8 to obecnie najważniejsze przedsięwzięcie kolejowe w województwie świętokrzyskim, które ułatwi mieszkańcom dostęp do kolei i wzmocni transport regionalny.
Wyłoniony w postępowaniu wykonawca będzie mieć trzy lata na realizację robót, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2030 rok.
Kontynuacja modernizacji linii kolejowej nr 8
Modernizacja odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa stanowi kolejny etap przebudowy linii kolejowej nr 8. W ostatnich latach prace prowadzone są m.in. w Kozłowie i Klimontowie, a w maju podpisano umowę na modernizację odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin.
Dla stacji Kielce Główne przygotowywana jest dokumentacja projektowa, która umożliwi ogłoszenie przetargu na kolejne prace. W kwietniu podpisano umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, gwarantującą finansowanie inwestycji do kwoty 450 mln euro.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
