REKLAMA
Energetyka Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Złożono wniosek o ZRID dla południowej obwodnicy Wadowic

Gotowy projekt budowlany i złożony wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przybliżają rozpoczęcie budowy południowej obwodnicy Wadowic. Inwestycja realizowana przez GDDKiA i gminę Wadowice usprawni ruch tranzytowy i poprawi bezpieczeństwo.

Rondo gen. Okulickiego w Wadowicach – projekt południowej obwodnicy Wadowic - wniosek o ZRID
Zdjęcie: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
Spis treści

Południowa obwodnica Wadowic coraz bliżej realizacji

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz gmina Wadowice złożyły do Wojewody Małopolskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID dla południowej obwodnicy miasta. Dokumentacja projektowa jest już gotowa, a przetarg na budowę planowany jest w najbliższych miesiącach.

Porozumienie dotyczące wspólnej realizacji inwestycji zawarto w 2019 r. Zgodnie z ustaleniami, po stronie gminy leży przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji środowiskowej i ZRID oraz wykup gruntów. Budowa i finansowanie inwestycji należą do GDDKiA.

Zakres inwestycji i przebieg trasy

Południowa obwodnica Wadowic o długości 1,4 km rozpocznie się na rondzie gen. Leopolda Okulickiego, gdzie krzyżują się drogi krajowe DK28 (Zator – Medyka) i DK52 (Bielsko-Biała – Modlniczka). Następnie trasa pobiegnie wzdłuż rzeki Skawy aż do ulicy Zegadłowicza (DK28), gdzie powstanie nowe rondo. Obwodnica umożliwi w przyszłości bezpośredni wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną (S52).

W ramach inwestycji przebudowane zostaną dwa istniejące ronda – Okulickiego i Błonie – oraz powstanie nowe rondo na DK28. Wszystkie będą miały charakter turbinowy, co zwiększy przepustowość i bezpieczeństwo ruchu. Odcinek pomiędzy rondami Okulickiego i Błonie zostanie poprowadzony po istniejącym śladzie drogi i będzie posiadał po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na pozostałym fragmencie nowa jezdnia o szerokości 3,5 m w każdym kierunku pobiegnie wzdłuż Skawy.

Nowa infrastruktura mostowa i rowerowa

W ramach budowy powstaną również most nad Dąbrówką oraz kładka pieszo-rowerowa, która połączy się od północy ze ścieżką rowerową, a od południa z nową jezdnią prowadzącą w kierunku szlaku VeloSkawa. Dodatkowo wykonany zostanie przejazd pod obwodnicą, łączący nową trasę z ulicą Błonie.

Rozwiązania proekologiczne

Projekt przewiduje zastosowanie ekranów akustycznych – zarówno z panelami przeziernymi odbijającymi dźwięk, jak i nieprzeziernymi, które go pochłaniają. Wody opadowe zostaną odprowadzone dzięki systemowi rowów trawiastych oraz zamkniętej kanalizacji deszczowej.

Korzyści dla mieszkańców i kierowców

Nowa obwodnica znacząco odciąży centrum Wadowic, ograniczając ruch tranzytowy na ulicach Lwowskiej, Putka i Zegadłowicza. Kierowcy zyskają krótszy czas przejazdu – trasa skróci się o około 500 m – oraz wygodniejsze połączenie z pozamiejskim odcinkiem DK28. Po wybudowaniu drogi ekspresowej S52 obwodnica umożliwi płynne włączenie do nowego odcinka „eski”, zapewniając lepszą komunikację z regionem.

Harmonogram realizacji

Roboty budowlane zaplanowano na lata 2026–2028.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.