Południowa obwodnica Wadowic coraz bliżej realizacji
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz gmina Wadowice złożyły do Wojewody Małopolskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID dla południowej obwodnicy miasta. Dokumentacja projektowa jest już gotowa, a przetarg na budowę planowany jest w najbliższych miesiącach.
Porozumienie dotyczące wspólnej realizacji inwestycji zawarto w 2019 r. Zgodnie z ustaleniami, po stronie gminy leży przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji środowiskowej i ZRID oraz wykup gruntów. Budowa i finansowanie inwestycji należą do GDDKiA.
Zakres inwestycji i przebieg trasy
Południowa obwodnica Wadowic o długości 1,4 km rozpocznie się na rondzie gen. Leopolda Okulickiego, gdzie krzyżują się drogi krajowe DK28 (Zator – Medyka) i DK52 (Bielsko-Biała – Modlniczka). Następnie trasa pobiegnie wzdłuż rzeki Skawy aż do ulicy Zegadłowicza (DK28), gdzie powstanie nowe rondo. Obwodnica umożliwi w przyszłości bezpośredni wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną (S52).
W ramach inwestycji przebudowane zostaną dwa istniejące ronda – Okulickiego i Błonie – oraz powstanie nowe rondo na DK28. Wszystkie będą miały charakter turbinowy, co zwiększy przepustowość i bezpieczeństwo ruchu. Odcinek pomiędzy rondami Okulickiego i Błonie zostanie poprowadzony po istniejącym śladzie drogi i będzie posiadał po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na pozostałym fragmencie nowa jezdnia o szerokości 3,5 m w każdym kierunku pobiegnie wzdłuż Skawy.
Nowa infrastruktura mostowa i rowerowa
W ramach budowy powstaną również most nad Dąbrówką oraz kładka pieszo-rowerowa, która połączy się od północy ze ścieżką rowerową, a od południa z nową jezdnią prowadzącą w kierunku szlaku VeloSkawa. Dodatkowo wykonany zostanie przejazd pod obwodnicą, łączący nową trasę z ulicą Błonie.
Rozwiązania proekologiczne
Projekt przewiduje zastosowanie ekranów akustycznych – zarówno z panelami przeziernymi odbijającymi dźwięk, jak i nieprzeziernymi, które go pochłaniają. Wody opadowe zostaną odprowadzone dzięki systemowi rowów trawiastych oraz zamkniętej kanalizacji deszczowej.
Korzyści dla mieszkańców i kierowców
Nowa obwodnica znacząco odciąży centrum Wadowic, ograniczając ruch tranzytowy na ulicach Lwowskiej, Putka i Zegadłowicza. Kierowcy zyskają krótszy czas przejazdu – trasa skróci się o około 500 m – oraz wygodniejsze połączenie z pozamiejskim odcinkiem DK28. Po wybudowaniu drogi ekspresowej S52 obwodnica umożliwi płynne włączenie do nowego odcinka „eski”, zapewniając lepszą komunikację z regionem.
Harmonogram realizacji
Roboty budowlane zaplanowano na lata 2026–2028.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
