Nowy most nad Wartą w Kostrzynie nad Odrą oddany do użytku
Nowy most w Kostrzynie nad Odrą pomyślnie przeszedł wszystkie testy obciążeniowe. Wody Polskie uzyskały decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, wydaną przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gorzowie Wielkopolskim. Od 17 października 2025 r. obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu, a wykonawca prowadzi ostatnie prace wykończeniowe i rozbiera tymczasową przeprawę, która przez ponad dwa lata służyła jako objazd.
Bezpieczniejsza i nowoczesna przeprawa nad Wartą
Nowy most w Kostrzynie nad Odrą został zaprojektowany z uwzględnieniem wysokich standardów bezpieczeństwa i funkcjonalności. Jego konstrukcja umożliwia sprawne prowadzenie zimowych akcji lodołamania na Odrze i Warcie oraz zapewnia płynny, bezkolizyjny ruch samochodowy i pieszo-rowerowy na drodze krajowej nr 31.
Zakres inwestycji obejmował również rozbudowę ul. gen. Władysława Sikorskiego oraz przebudowę infrastruktury technicznej: sieci wodociągowej, gazowej, telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, a także modernizację oświetlenia drogowego. Tak kompleksowe prace gwarantują trwałość i pełną funkcjonalność całego układu komunikacyjnego.
Stara konstrukcja utrudniała akcje przeciwlodowe
Poprzedni most, zbudowany pod koniec XIX wieku jako pięcioprzęsłowa konstrukcja, był przebudowywany po zniszczeniach wojennych w 1945 r. oraz w 2000 r. Jednak jego parametry techniczne nie spełniały współczesnych wymogów, zwłaszcza w zakresie ochrony przeciwpowodziowej.
Filarowy układ starego mostu w nurcie Warty utrudniał, a niekiedy uniemożliwiał prowadzenie akcji przeciwlodowych. Lodowe zatory na filarach stanowiły realne zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców regionu, dlatego budowa nowej przeprawy była niezbędna.
Inwestycja w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły
Budowa nowego mostu w Kostrzynie nad Odrą to jedna z kluczowych inwestycji realizowanych w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Wartość przedsięwzięcia wynosi blisko 100 mln zł i jest współfinansowana przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Fundusz Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2022 oraz budżet państwa.
Łączna wartość projektów zrealizowanych przez Wody Polskie – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie – w ramach pierwszego etapu POPDOW sięga 1,2 mld zł.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
