REKLAMA
Hydrotechnika Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Nowy most w Kostrzynie nad Odrą prawie gotowy

Dobiega końca budowa nowego mostu nad Wartą w Kostrzynie nad Odrą, realizowana przez Wody Polskie w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Obiekt, który zastąpił XIX-wieczną konstrukcję, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i akcji lodołamania. Na moście obowiązuje już tymczasowa organizacja ruchu.

Nowy most w Kostrzynie nad Odrą – widok na konstrukcję przeprawy nad Wartą
Zdjęcie: Wody Polskie, www.gov.pl/web/wody-polskie/
Spis treści

Nowy most nad Wartą w Kostrzynie nad Odrą oddany do użytku

Nowy most w Kostrzynie nad Odrą pomyślnie przeszedł wszystkie testy obciążeniowe. Wody Polskie uzyskały decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, wydaną przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gorzowie Wielkopolskim. Od 17 października 2025 r. obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu, a wykonawca prowadzi ostatnie prace wykończeniowe i rozbiera tymczasową przeprawę, która przez ponad dwa lata służyła jako objazd.

Bezpieczniejsza i nowoczesna przeprawa nad Wartą

Nowy most w Kostrzynie nad Odrą został zaprojektowany z uwzględnieniem wysokich standardów bezpieczeństwa i funkcjonalności. Jego konstrukcja umożliwia sprawne prowadzenie zimowych akcji lodołamania na Odrze i Warcie oraz zapewnia płynny, bezkolizyjny ruch samochodowy i pieszo-rowerowy na drodze krajowej nr 31.

Zakres inwestycji obejmował również rozbudowę ul. gen. Władysława Sikorskiego oraz przebudowę infrastruktury technicznej: sieci wodociągowej, gazowej, telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, a także modernizację oświetlenia drogowego. Tak kompleksowe prace gwarantują trwałość i pełną funkcjonalność całego układu komunikacyjnego.

Stara konstrukcja utrudniała akcje przeciwlodowe

Poprzedni most, zbudowany pod koniec XIX wieku jako pięcioprzęsłowa konstrukcja, był przebudowywany po zniszczeniach wojennych w 1945 r. oraz w 2000 r. Jednak jego parametry techniczne nie spełniały współczesnych wymogów, zwłaszcza w zakresie ochrony przeciwpowodziowej.

Filarowy układ starego mostu w nurcie Warty utrudniał, a niekiedy uniemożliwiał prowadzenie akcji przeciwlodowych. Lodowe zatory na filarach stanowiły realne zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców regionu, dlatego budowa nowej przeprawy była niezbędna.

Inwestycja w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły

Budowa nowego mostu w Kostrzynie nad Odrą to jedna z kluczowych inwestycji realizowanych w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Wartość przedsięwzięcia wynosi blisko 100 mln zł i jest współfinansowana przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Fundusz Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2022 oraz budżet państwa.

Łączna wartość projektów zrealizowanych przez Wody Polskie – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie – w ramach pierwszego etapu POPDOW sięga 1,2 mld zł.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.