REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Droga S3 w pełni ekspresowa od Bałtyku do granicy z Czechami

Odcinek S3 od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje został udostępniony kierowcom w pełnym przekroju dwujezdniowej drogi ekspresowej. To ostatni brakujący fragment trasy Świnoujście – Troszyn, a zarazem finalny element drogi ekspresowej S3 na terenie Polski. Od dziś kierowcy mogą podróżować S3 od wybrzeża Bałtyku w Świnoujściu aż po granicę z Czechami w Lubawce.

Obiekt WE-10 w kierunku Międzyzdrojów – droga ekspresowa S3
Zdjęcie: Mateusz Grzeszczuk, www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/
Spis treści

Północny odcinek drogi S3 w pełni przejezdny

Droga ekspresowa S3 Świnoujście – Troszyn o długości 33 km została zrealizowana w dwóch częściach: Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn. Umowy na zaprojektowanie i budowę podpisano w 2020 r., a roboty ruszyły na początku 2022 r. Wartość umowy dla pierwszego odcinka wyniosła 688,8 mln zł, a dla drugiego 679,3 mln zł. Całkowity koszt inwestycji, obejmujący również prace przygotowawcze, odszkodowania, nadzór i badania archeologiczne, sięgnął 1,76 mld zł. Projekt otrzymał 757,4 mln zł dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Trasa drogi S3 w dużej części przebiega w śladzie dawnej drogi krajowej nr 3, co wymagało licznych zmian organizacji ruchu podczas budowy oraz w trakcie etapowego udostępniania drogi. W 2025 r. ruch sukcesywnie przenoszono na nowe odcinki S3 – w maju otwarto fragment od węzła Świnoujście do węzła Świnoujście Łunowo, w czerwcu wprowadzono ruch między Łunowem a Międzyzdrojami, co umożliwiło likwidację tymczasowego ronda w rejonie Międzyzdrojów i poprawiło płynność przejazdu. Na koniec czerwca oddano do ruchu odcinek Międzyzdroje – Wolin Zachód, a 7 października wprowadzono pełny ruch dwujezdniowy na trasie Wolin – Troszyn.

Prace wykończeniowe i utrzymaniowe na drodze S3

Choć główne jezdnie drogi S3 są już w pełni przejezdne, prace przy inwestycji jeszcze trwają. Wykonawcy kontynuują roboty wykończeniowe, porządkowe i nasadzenia zieleni. Na odcinku Dargobądz – Troszyn pozostaje do ukończenia para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód. Przebudowywana jest także ulica Mickiewicza w Wolinie.

Na odcinku Świnoujście – Dargobądz wciąż zamknięty pozostaje węzeł Świnoujście Terminal LNG, gdzie do końca roku wykonawca zdemontuje wytwórnię mas bitumicznych i zakończy pozostałe roboty.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.