REKLAMA
Drogi Mosty Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

Oddano do użytku obejście Węgierskiej Górki na S1

Kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka, stanowiącej obejście Węgierskiej Górki. Nowa, 8,5-kilometrowa trasa z dwoma tunelami znacząco usprawni ruch tranzytowy i poprawi bezpieczeństwo w Beskidzie Żywieckim.

Estakada na trasie S1 w rejonie Milówki – obejście Węgierskiej Górki
Zdjęcie: Paweł Klarecki, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-katowice/
Spis treści

Nowa droga ekspresowa S1 Przybędza – Milówka

Zakończono budowę strategicznego odcinka drogi ekspresowej S1, który wyprowadza ruch tranzytowy z centrum Węgierskiej Górki. Inwestycję o wartości 1,38 mld zł zrealizowało konsorcjum Grupy Mirbud i Prywatnej Spółki Akcyjnej „Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż”.

Trasa o długości 8,5 km została poprowadzona w nowym śladzie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Na odcinku 4,8 km kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a na pozostałych 3,7 km – jedną jezdnię z dwoma pasami.

Dwa tunele i wymagający teren Beskidu Żywieckiego

Budowa obejścia Węgierskiej Górki przebiegała w trudnych warunkach geologicznych, co wymagało zastosowania zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych. Powstały dwa dwunawowe tunele o łącznej długości 1,8 km. Pierwszy, o długości około 830 m, przebija masyw Baraniej Góry, a drugi – o długości około 1000 m – poprowadzony został przez Białożyński Groń.

Tunel drogowy w masywie Baraniej Góry – droga ekspresowa S1
Zdjęcie: Paweł Klarecki, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-katowice/

Tunele wykonano metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Górnicza), umożliwiającą dostosowanie sposobu drążenia do zmiennych warunków geologicznych. Obiekty wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, wentylacji, odwodnienia oraz monitoring. Ruchem zarządza Centrum Zarządzania Tunelami w Milówce.

Estakady, mosty i węzły drogowe

W ramach inwestycji powstały dwa węzły drogowe – Przybędza i Milówka, pięć estakad o długości od 500 do 942 m oraz trzy mosty o łącznej długości 2,3 km. Część nawierzchni wykonano z asfaltu o podwyższonej odporności na odkształcenia, a w tunelach zastosowano beton cementowy.

S1 – kręgosłup komunikacyjny południa Polski

Nowy odcinek S1 Przybędza – Milówka stanowi fragment kluczowej trasy łączącej autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą państwa w Zwardoniu. Inwestycja poprawia bezpieczeństwo, komfort podróży oraz dostępność komunikacyjną regionu, a także zwiększa jego atrakcyjność turystyczną i gospodarczą.

Obecnie w realizacji są cztery kolejne zadania na trasie S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą:

  • Mysłowice Kosztowy – Bieruń (9,9 km),
  • Bieruń – Oświęcim z obwodnicą Bierunia (5,2 km),
  • Oświęcim – Dankowice (15,8 km, odcinek Oświęcim – Brzeszcze oddany 25 sierpnia 2025 r.),
  • Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,8 km).

Po ukończeniu wszystkich inwestycji kierowcy zyskają ponad 133 km nowoczesnej drogi ekspresowej. Obecny fragment DK1 Przybędza – Milówka utraci status drogi krajowej i przejdzie w zarząd Województwa Śląskiego.

Znaczenie międzynarodowe trasy

Droga ekspresowa S1 jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z Europą Południową. Jej przedłużeniem po stronie słowackiej jest autostrada D3 na odcinku Żylina – Skalité.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.