REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
3 Minuty czytania

Nowe tory i wiadukty w Katowicach. Postępuje modernizacja węzła kolejowego

Na stacji Katowice widać kolejne efekty modernizacji węzła kolejowego. Pociągi kursują już po nowych wiaduktach, a podróżni korzystają z przebudowanego peronu. Inwestycja PLK, realizowana z dofinansowaniem unijnym z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, zapewni sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową w sercu aglomeracji.

Budowa nowych wiaduktów kolejowych w Katowicach - węzeł kolejowy Katowice
Budowa nowych wiaduktów kolejowych w Katowicach, fot. Łukasz Hachuła, PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl

Nowy peron i przebudowa stacji Katowice

Postępują prace przy przebudowie katowickiego węzła kolejowego. Na stacji Katowice zmodernizowano peron nr 1, wyposażony w nową nawierzchnię o wypukłej fakturze, ławki, osłony przed wiatrem oraz poręcze do odpoczynku na stojąco. Do końca 2025 r. pojawią się dwie windy, w tym jedna przystosowana do przewozu rowerów. Cała stacja zyska nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej, z wyświetlaczami, infokioskami i nagłośnieniem.

Obecnie przebudowywany jest peron nr 2, który zostanie wydłużony w stronę ul. św. Jana, tak aby mogły zatrzymywać się przy nim dwa pociągi jednocześnie. Odnowiona zostanie także zabytkowa wieża ciśnień – konstrukcja zostanie wzmocniona, elewacja oczyszczona, a dach, okna i drzwi wymienione. Na parterze powstanie przejście dla podróżnych, które ułatwi komunikację na dłuższym peronie. Po zakończeniu prac w wieży znajdą się pomieszczenia techniczne obsługi stacji.

W kolejnych etapach modernizacji zaplanowano przebudowę pozostałych peronów oraz budowę tunelu pod torem przy peronie nr 1, który połączy stację Katowice z ul. Mikołowską i Międzynarodowym Dworcem Autobusowym.

Nowe wiadukty i torowiska w Katowicach

Pociągi kursują już po nowych wiaduktach nad ul. Graniczną i Mikołowską, a ruch pieszy pod obiektami został przywrócony. W styczniu 2026 r. ulice te zostaną udostępnione także kierowcom. Prace na obiektach będą kontynuowane, jednak bez wpływu na ruch samochodowy i pieszy.

Na ukończeniu są roboty przy wiadukcie drogowym nad ul. Bagienną – na przełomie października i listopada kierowcy pojadą po nowej jezdni, a wykonawca rozpocznie budowę drugiej części konstrukcji.

Między stacją Katowice a przystankiem Załęże powstaje nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi o długości od 30 do 90 m. Pięć z nich ma już gotową konstrukcję. Po zakończeniu inwestycji część torów zostanie poprowadzona „górą”, a część „dołem”, co umożliwi bezkolizyjny ruch pociągów i zwiększy przepustowość stacji Katowice.

Zakończono również budowę wiaduktów kolejowych nad ul. Przodowników i Załęską, po których kursują już pociągi towarowe.

Prace w centrum Metropolii

Roboty na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice prowadzone są w centrum Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego. W prace zaangażowanych jest codziennie kilkaset osób oraz ponad 540 maszyn budowlanych.

Na całym odcinku od Szopienic do Piotrowic powstanie łącznie 100 km nowych torów. Główne założenie inwestycji to oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co poprawi przepustowość i umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Nowe przystanki i centrum sterowania ruchem

W ramach projektu powstaną nowe przystanki: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec. Zmodernizowane zostaną stacje Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. W dwóch z nich – Ligocie i Szopienicach Południowych – pojawią się dodatkowe perony.

W całym przedsięwzięciu zaplanowano 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przepusty i przejścia podziemne. W Katowicach powstanie także nowoczesne centrum sterowania ruchem, z którego dyżurni będą nadzorować ruch pociągów na odcinku od Sosnowca do Tychów.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu

Modernizacja węzła kolejowego w Katowicach jest częścią szerokiego projektu na linii E 65, obejmującego odcinki Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Łączna wartość inwestycji to około 7 mld zł, a jej zakończenie planowane jest w 2028 r. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.