Wspólne działania PKP PLK i samorządu Kielc
27 października 2025 r. przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., PKP S.A. oraz Agata Wojda, prezydent Miasta Kielce, w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, podpisali list intencyjny dotyczący przygotowania inwestycji pn. „Prace na linii kolejowej nr 8 na odc. Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów etap III: odc. Tumlin – Sitkówka-Nowiny”.
Dokument określa wspólne kierunki działań przy realizacji projektu obejmującego obszar stolicy województwa świętokrzyskiego. Modernizacja linii kolejowej nr 8 ma na celu poprawę przepustowości, komfortu podróży oraz integrację transportu kolejowego z miejskim układem komunikacyjnym.
Zrównoważony rozwój i nowe rozwiązania komunikacyjne
W ramach współpracy z samorządem PKP PLK opracuje szeroką koncepcję zmian w infrastrukturze torowej i drogowej. Projekt zakłada m.in. budowę tunelu drogowego pod stacją kolejową oraz kładki pieszo-rowerowej, która połączy stację z dworcem autobusowym i ul. Mielczarskiego.
Nowoczesna infrastruktura kolejowa ma stać się impulsem do urbanistycznej transformacji centrum Kielc, tworząc zintegrowany węzeł przesiadkowy sprzyjający zrównoważonemu rozwojowi miasta.
Nowe przystanki i lepsza dostępność kolei
W ramach przygotowywanej inwestycji powstaną nowe przystanki kolejowe: Kielce Witosa (przy ul. Morawieckiego) oraz Kielce Podkarczówka. Istniejący przystanek Kielce Białogon zostanie przeniesiony w nowe, bardziej dostępne miejsce.
Perony zostaną zaprojektowane tak, by umożliwiały wygodne przesiadki pomiędzy pociągami i autobusami. Przebudowa łącznic kolejowych pozwoli natomiast na wyprowadzenie ruchu towarowego z centrum miasta, poprawiając bezpieczeństwo i komfort mieszkańców.
Największa inwestycja kolejowa w regionie świętokrzyskim
Modernizacja linii kolejowej nr 8 to największe przedsięwzięcie PKP PLK S.A. w województwie świętokrzyskim. Projekt Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów został podzielony na trzy etapy.
W 2024 roku rozpoczęto modernizację odcinka Kozłów – Sędziszów. W maju 2025 r. podpisano umowę na realizację odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin, współfinansowaną przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Kilkanaście dni temu ogłoszono przetarg na odcinek Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa.
Długoterminowe finansowanie przedsięwzięcia zapewniono dzięki umowie kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który udzieli wsparcia do kwoty 450 mln euro.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
