Nowe drogi ekspresowe na Podlasiu – S19 wokół Bielska Podlaskiego
Polskie drogi zyskały dwa kolejne fragmenty szlaku Via Carpatia – międzynarodowej trasy łączącej kraje nadbałtyckie z południem Europy. Udostępnione odcinki S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (9 km) oraz Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12 km) przebiegają nowym śladem po północno-zachodniej i zachodniej stronie miasta.
Droga ekspresowa S19, będąca częścią sieci dróg ekspresowych na Podlasiu, posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z pasami awaryjnymi o szerokości 2,5 m. Jej konstrukcja dostosowana jest do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. W ramach inwestycji powstały węzły drogowe: Bielsk Podlaski Północ (połączenie z DK19), Bielsk Podlaski Zachód (z DK66) oraz Boćki, zlokalizowany na północ od tej miejscowości.
Południowa obwodnica Bielska Podlaskiego
Zakres zadania obejmował również przebudowę 2,6 km drogi krajowej nr 66 – od istniejącej DK66 do DK19 – oraz połączenie z niemal 3-kilometrową południową obwodnicą Bielska Podlaskiego, oddaną do ruchu w sierpniu 2025 r.
Realizacja inwestycji drogowych
Umowy w systemie „Projektuj i buduj” podpisano z wykonawcami – Budimexem (odcinek Haćki – Bielsk Podlaski Zachód) we wrześniu 2021 r. i Strabagiem (Bielsk Podlaski Zachód – Boćki) w październiku tego samego roku. Prace budowlane rozpoczęły się jesienią 2023 r. Łączna wartość obu kontraktów wyniosła ponad 635 mln zł.
Sieć dróg ekspresowych na Podlasiu
Do końca 2026 r. długość drogi ekspresowej S19 na południe od Białegostoku wzrośnie do około 70 km. W przyszłym roku planowane jest oddanie do ruchu sąsiednich odcinków: Deniski – Haćki, Boćki – Malewice oraz Malewice – Chlebczyn.
Równolegle trwają prace na północ od Białegostoku – powstają odcinki Kuźnica – Sokółka Północ (15 km) oraz Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (10,1 km). Wszystkie inwestycje są częścią rozwoju sieci dróg ekspresowych na Podlasiu.
Obwodnice Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8
Kierowcy korzystają już z dwóch nowych obwodnic o łącznej długości ponad 19 km, zrealizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycje obejmują także 665-metrową estakadę nad rzeką Biebrzą.
Nowe odcinki mają przekrój 1×2 z jedną jezdnią o szerokości 10 m i obustronnymi poboczami bitumicznymi. Drogi przystosowano do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Wartość kontraktów w systemie „Projektuj i buduj”, zawartych z firmą Budimex w maju 2021 r., wyniosła blisko 250 mln zł w przypadku obwodnicy Suchowoli oraz około 140 mln zł dla obwodnicy Sztabina.
Obejścia miejscowości i nowe rozwiązania komunikacyjne
15-kilometrowa obwodnica Suchowoli biegnie po wschodniej stronie istniejącej DK8, omijając siedem miejscowości: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne, Krzywą i Suchowolę.
Obwodnica Sztabina, o długości 4,2 km, poprowadzona jest po wschodniej stronie miejscowości. Kluczowym elementem inwestycji jest estakada przez Biebrzę i jej dolinę – obiekt o długości 665,5 m, szerokości 14,5 m i wysokości konstrukcyjnej 3,9 m, stanowiący charakterystyczny element krajobrazu nizinnego Podlasia.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
