Skarga na decyzję środowiskową
Po rozpatrzeniu odwołania gminy Skarbimierz od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska 2 lipca 2025 r. utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla obwodnicy Brzegu.
GDOŚ wskazał, że decyzja RDOŚ z 19 czerwca 2024 r. została wydana zgodnie z przepisami prawa, a zarzuty podniesione w odwołaniu nie uzasadniają jej uchylenia. Wójt gminy Skarbimierz zaskarżył decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, jednak skarga została wniesiona po terminie. WSA postanowieniem z 17 października 2025 r. odrzucił skargę, potwierdzając ostatecznie prawomocność decyzji środowiskowej.
Zatwierdzony wariant przebiegu trasy
Decyzja środowiskowa zatwierdziła wariant W1d, rekomendowany we wniosku o wydanie DŚU. Na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego przeanalizowano pięć potencjalnych wariantów przebiegu trasy.
Utrzymanie w mocy decyzji środowiskowej umożliwia kontynuację prac przygotowawczych – opracowanie Koncepcji programowej oraz uwzględnienie jej założeń w dokumentacji przetargowej. Przetarg na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” planowany jest na 2027 r., po zakończeniu badań geologicznych. Roboty budowlane rozpoczną się po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Parametry i przebieg obwodnicy Brzegu
Planowana obwodnica Brzegu będzie miała długość 8,7 km i przebiegać będzie przez gminy Skarbimierz, Brzeg oraz Lubsza. Trasa klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) poprowadzona zostanie po zachodniej stronie miasta i połączy odcinki drogi krajowej nr 39 po północnej i południowej stronie Brzegu.
Początek obwodnicy zaplanowano w miejscu skrzyżowania dróg krajowych nr 94 i 39, a zakończenie – na rondzie włączającym nowy odcinek w istniejący przebieg DK39. W ramach inwestycji przewidziano budowę nowego mostu na Odrze o długości ok. 700 metrów, obiektów inżynierskich, rond oraz Obwodu Utrzymania Drogi z parkingami dla obu kierunków ruchu.
Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży
Celem budowy obwodnicy Brzegu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, co pozwoli na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i płynności ruchu. Inwestycja odciąży układ komunikacyjny Brzegu, ograniczy emisję hałasu i spalin, a także poprawi dostępność transportową regionu.
Nowa trasa zapewni lepsze skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
