REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Sąd potwierdził przebieg obwodnicy Brzegu

Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie odrzucił skargę gminy Skarbimierz na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) w sprawie środowiskowych uwarunkowań budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39 (DK39). Tym samym sąd potwierdził prawidłowość decyzji środowiskowej oraz przebieg przyszłej trasy.

Mapa przebiegu obwodnicy Brzegu – wariant W1d
Wizualizacja: GDDKiA O/Opole, www.gov.pl/web/gddkia-opole/
Spis treści

Skarga na decyzję środowiskową

Po rozpatrzeniu odwołania gminy Skarbimierz od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska 2 lipca 2025 r. utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla obwodnicy Brzegu.

GDOŚ wskazał, że decyzja RDOŚ z 19 czerwca 2024 r. została wydana zgodnie z przepisami prawa, a zarzuty podniesione w odwołaniu nie uzasadniają jej uchylenia. Wójt gminy Skarbimierz zaskarżył decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, jednak skarga została wniesiona po terminie. WSA postanowieniem z 17 października 2025 r. odrzucił skargę, potwierdzając ostatecznie prawomocność decyzji środowiskowej.

Zatwierdzony wariant przebiegu trasy

Decyzja środowiskowa zatwierdziła wariant W1d, rekomendowany we wniosku o wydanie DŚU. Na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego przeanalizowano pięć potencjalnych wariantów przebiegu trasy.

Utrzymanie w mocy decyzji środowiskowej umożliwia kontynuację prac przygotowawczych – opracowanie Koncepcji programowej oraz uwzględnienie jej założeń w dokumentacji przetargowej. Przetarg na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” planowany jest na 2027 r., po zakończeniu badań geologicznych. Roboty budowlane rozpoczną się po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Parametry i przebieg obwodnicy Brzegu

Planowana obwodnica Brzegu będzie miała długość 8,7 km i przebiegać będzie przez gminy Skarbimierz, Brzeg oraz Lubsza. Trasa klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) poprowadzona zostanie po zachodniej stronie miasta i połączy odcinki drogi krajowej nr 39 po północnej i południowej stronie Brzegu.

Początek obwodnicy zaplanowano w miejscu skrzyżowania dróg krajowych nr 94 i 39, a zakończenie – na rondzie włączającym nowy odcinek w istniejący przebieg DK39. W ramach inwestycji przewidziano budowę nowego mostu na Odrze o długości ok. 700 metrów, obiektów inżynierskich, rond oraz Obwodu Utrzymania Drogi z parkingami dla obu kierunków ruchu.

Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży

Celem budowy obwodnicy Brzegu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, co pozwoli na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i płynności ruchu. Inwestycja odciąży układ komunikacyjny Brzegu, ograniczy emisję hałasu i spalin, a także poprawi dostępność transportową regionu.

Nowa trasa zapewni lepsze skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.