Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej
Burmistrz Miasta Limanowa wydała decyzję środowiskową dotyczącą budowy obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28. Trasa o długości 5,6 km zostanie poprowadzona na południe od istniejącej DK28. Uzyskany dokument umożliwia rozpoczęcie kolejnego etapu inwestycji – przygotowania i ogłoszenia przetargu na projekt i realizację zadania, co planowane jest jeszcze w tym roku.
Wariant 1A jako trasa realizacyjna
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono wiosną 2023 r., przedstawiając trzy warianty przebiegu obwodnicy. Do realizacji wybrano wariant 1A, zgodny z korytarzem ujętym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Inwestycja jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Początek trasy przewidziano w rejonie skrzyżowania ul. Krakowskiej z Łokietka, przed mostem na Sowlince, gdzie powstanie rondo. Drugie rondo zaplanowano na końcu obwodnicy, w pobliżu skrzyżowania ul. Kościuszki z Agrestową. Droga będzie jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym.
Kluczowe elementy inwestycji
Projekt obwodnicy Limanowej obejmuje budowę:
- dwóch mostów nad Suchą Sowliną i Sowlinką,
- dwóch estakad o długości ponad 300 m każda – pierwszej nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, drugiej nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską,
- dwóch skrzyżowań z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz z Żwirki i Wigury,
- dwóch wiaduktów nad obwodnicą (ul. Lipowa i ul. Łokietka),
- czterech przejazdów pod obwodnicą (ul. Piastowska, Sikorskiego, Józefa Marka, Wiejska).
Dodatkowo powstanie układ dróg lokalnych zapewniających sprawny dojazd do terenów położonych w sąsiedztwie obwodnicy. Rozwiązania te opracowano wspólnie z władzami Limanowej.
Odsunięcie ruchu tranzytowego od centrum
DK28 przebiegająca przez centrum Limanowej jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem odcinków tej trasy w regionie. Według pomiarów z lat 2020–2021 przejeżdża tędy średnio blisko 21 tys. pojazdów na dobę, co od lat stanowi istotne obciążenie dla mieszkańców.
Obwodnica Limanowej wyprowadzi ruch tranzytowy poza obszar zabudowany, odciążając główne ulice – Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kościuszki – i poprawiając warunki życia w mieście.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
