REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej na DK28

Wydano decyzję środowiskową dla obwodnicy Limanowej w ciągu drogi krajowej nr 28 (DK28). Dokument otwiera drogę do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę nowej trasy, która odciąży zakorkowane centrum miasta.

Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej w ciągu DK28 - rynek w Limanowej
Zdjęcie: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
Spis treści

Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej

Burmistrz Miasta Limanowa wydała decyzję środowiskową dotyczącą budowy obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28. Trasa o długości 5,6 km zostanie poprowadzona na południe od istniejącej DK28. Uzyskany dokument umożliwia rozpoczęcie kolejnego etapu inwestycji – przygotowania i ogłoszenia przetargu na projekt i realizację zadania, co planowane jest jeszcze w tym roku.

Wariant 1A jako trasa realizacyjna

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono wiosną 2023 r., przedstawiając trzy warianty przebiegu obwodnicy. Do realizacji wybrano wariant 1A, zgodny z korytarzem ujętym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Inwestycja jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Początek trasy przewidziano w rejonie skrzyżowania ul. Krakowskiej z Łokietka, przed mostem na Sowlince, gdzie powstanie rondo. Drugie rondo zaplanowano na końcu obwodnicy, w pobliżu skrzyżowania ul. Kościuszki z Agrestową. Droga będzie jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym.

Kluczowe elementy inwestycji

Projekt obwodnicy Limanowej obejmuje budowę:

  • dwóch mostów nad Suchą Sowliną i Sowlinką,
  • dwóch estakad o długości ponad 300 m każda – pierwszej nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, drugiej nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską,
  • dwóch skrzyżowań z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz z Żwirki i Wigury,
  • dwóch wiaduktów nad obwodnicą (ul. Lipowa i ul. Łokietka),
  • czterech przejazdów pod obwodnicą (ul. Piastowska, Sikorskiego, Józefa Marka, Wiejska).

Dodatkowo powstanie układ dróg lokalnych zapewniających sprawny dojazd do terenów położonych w sąsiedztwie obwodnicy. Rozwiązania te opracowano wspólnie z władzami Limanowej.

Odsunięcie ruchu tranzytowego od centrum

DK28 przebiegająca przez centrum Limanowej jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem odcinków tej trasy w regionie. Według pomiarów z lat 2020–2021 przejeżdża tędy średnio blisko 21 tys. pojazdów na dobę, co od lat stanowi istotne obciążenie dla mieszkańców.

Obwodnica Limanowej wyprowadzi ruch tranzytowy poza obszar zabudowany, odciążając główne ulice – Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kościuszki – i poprawiając warunki życia w mieście.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.