Nowoczesny sprzęt wspiera rewitalizację magistrali Śląsk – Bałtyk
Na liniach między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem rozpoczęto wykorzystanie specjalistycznej oczyszczarki tłucznia. Wprowadzenie nowoczesnego, ekonomicznego i wydajnego sprzętu usprawnia prowadzenie robót oraz skraca czas wprowadzanych ograniczeń w ruchu. Jest to kluczowy etap rewitalizacji magistrali Śląsk – Bałtyk na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew.
Trasa ta ma znaczenie strategiczne dla krajowego i międzynarodowego transportu towarowego. Łączy okręgi przemysłowe Górnego Śląska, Częstochowy i Rybnika z węzłem w Tczewie oraz portami w Gdańsku i Gdyni, stanowiąc część europejskiego korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk.
Zakres prac na linii nr 131
Od października trwa rewitalizacja toru nr 2 na odcinkach Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek. Roboty obejmują łącznie ponad 50 km infrastruktury, w tym:
- wymianę szyn, podkładów i elementów sieci trakcyjnej,
- oczyszczenie podsypki i wzmocnienie podtorza,
- remont pojedynczych rozjazdów na stacjach Otok, Karczyn, Inowrocław Rąbinek i Inowrocław,
- montaż elektrycznego ogrzewania rozjazdów w Otoku i Karczynie,
- wzmocnienie czterech obiektów inżynieryjnych,
- poprawę bezpieczeństwa na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych.
Prace prowadzone są również na czterech łącznicach zlokalizowanych w okolicach Zduńskiej Woli i Inowrocławia.
Efekty rewitalizacji magistrali Śląsk – Bałtyk
Zakończenie zadania przyniesie wymierne korzyści dla przewoźników towarowych. Czas przejazdu między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem skróci się o około 20 minut. Rewitalizacja magistrali Śląsk – Bałtyk zwiększy również przepustowość linii, poprawi punktualność pociągów oraz efektywność transportu kolejowego.
Projekt w ramach Krajowego Planu Odbudowy
Inwestycja realizowana jest jako część projektu „Prace na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek”, wchodzącego w zakres przedsięwzięcia „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 65”. Zadanie wykonują firmy PPMT Sp. z o.o. oraz ZRK–DOM w Poznaniu Sp. z o.o.
Wartość kontraktu, współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, wynosi 175,3 mln zł netto (215,7 mln zł brutto). Prace potrwają od października 2025 r. do maja 2026 r.
W poprzednich latach modernizowano odcinki Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice oraz fragment linii Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Odcinki od Inowrocławia do Tczewa znajdują się obecnie w fazie projektowania.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
