Procedury środowiskowe dla S5 Ostróda – Grudziądz
Wnioski o decyzje środowiskowe trafiły do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy, co wynika z przebiegu inwestycji przez dwa województwa. Warianty wskazane we wnioskach opracowano w oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, techniczne i ekonomiczne. Na etapie postępowań administracyjnych przewidziano przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Odcinek S5 w województwie kujawsko-pomorskim
Wariant W1A obejmuje 39 km odcinka S5 Ostróda – Grudziądz w przekroju 2×2, z węzłami Sarnowo, Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Projekt przewiduje budowę 42 obiektów inżynierskich, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 obiektów z funkcjami ekologicznymi. Zaplanowano również 42 przepusty i przejścia dla zwierząt, Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Radzyń Chełmiński oraz parę MOP-ów w rejonie Dębieńca.
Odcinek S5 w województwie warmińsko-mazurskim
Wariant W4 zakłada realizację 48,5 km odcinka S5 Ostróda – Grudziądz, również w przekroju 2×2. Przewidziano węzły Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo oraz budowę 118 obiektów inżynierskich: 39 wiaduktów, trzech mostów z funkcją przejścia dla zwierząt, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich lub dużych i 76 przepustów. Rozwiązania zapewnią ciągłość sieci komunikacyjnej oraz korytarzy ekologicznych.
Kolejne etapy inwestycji
Po uzyskaniu decyzji środowiskowych planowane jest opracowanie Koncepcji programowej dla S5 Ostróda – Grudziądz. Dokumentacja ta umożliwi przygotowanie szczegółowych rozwiązań technicznych i rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych, co stanowi podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację trasy.
Znaczenie odcinka S5 Ostróda – Grudziądz
Planowana trasa o długości blisko 90 km została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r. S5 Ostróda – Grudziądz połączy drogę ekspresową S7 z autostradą A1, tworząc ważny korytarz transportowy wschód–zachód. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi 6,8 mld zł, a przejazd nową trasą planowany jest na 2033 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
