REKLAMA
Budownictwo Drogi Archiwum NBI Wydarzenia
2 Minuty czytania

Beton w drogownictwie 2024

23 października 2024 r. w Krakowie odbyło się IV Forum Beton w drogownictwie. Organizatorami były Polski Kongres Drogowy (PKD) i Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC). Patronat honorowy objęli Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, a partnerem merytorycznym był Instytut Badawczy Dróg i Mostów.

Tematyka seminarium skupiała się wokół najnowocześniejszych technologii betonowych stosowanych w budowie zarówno dróg ekspresowych o największym natężeniu ruchu, jak i dróg o niższych kategoriach ruchu wykonywanych przez samorządy. Ważnym tematem była nowelizacja Wzorcowych warunków wykonania i odbioru robót budowlanych (WWiORB). 

Forum otworzyli Aleksandra Skorupska, członek zarządu PKD i zastępca dyrektora IBDiM, oraz prof. dr hab. inż. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC.

W trakcie konferencji poruszono m.in. następujące zagadnienia:

Sesja I. Dekarbonizacja w budowie nawierzchni betonowych

  • Nawierzchnie betonowe w Polsce, Jan Deja, SPC, AGH;
  • Podbudowy przepuszczalne z betonu cementowego, Danuta Bebłacz, IBDiM;
  • Nawierzchnia z betonu cementowego o obniżonym śladzie węglowym, Tomasz Rudnicki, Holcim;
  • Niskoemisyjne cementy i spoiwa w podbudowach drogowych, Przemysław Stałowski, Holcim;
  • Autostradowa nawierzchnia betonowa o niskim śladzie węglowym, Krzysztof Zadrożny, Strabag, Piotr Molenda, Cement Ożarów.

Sesja II. Budowa i utrzymanie nawierzchni betonowych

  • Błędy wykonania nawierzchni z betonu cementowego ulic, placów, portów kontenerowych, Andrzej Litwinowicz, Budimex;
  • Ronda z betonu cementowego – zasady projektowania i realizacji, Przemysław Moszczak, OAT;
  • Budowa drogi powiatowej w powiecie wielickim w technologii RCC, Marian Paszcza, ZDP w Wieliczce, Michał Hebdaś, Cemex;
  • Doświadczenia z budowy i eksploatacji nawierzchni betonowej drogi wojewódzkiej nr 423, Artur Golda, Betotech;
  • Optymalizacja budowy nawierzchni betonowych w małych projektach drogowych z wykorzystaniem betoniarni ELKON, Marek Piliński, ELKON Polska;
  • Ocena wpływu położenia dybli w szczelinach dylatacyjnych na ryzyko powstania zniszczeń nawierzchni z betonu cementowego, Maksymilian Łazarowicz, Politechnika Gdańska, PORR SA, Piotr Jaskuła, Politechnika Gdańska.

Prof. Jan Deja ocenił, że zarówno pierwsza, jak i druga sesja forum były bardzo bogate merytorycznie. Zaproszone do udziału w seminarium firmy zaprezentowały szeroki przekrój technologii i materiałów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem niskiego śladu węglowego.

Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. Wykonano tam już odcinek próbny, o czym poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów.

Sponsorami konferencji były ELKON Polska, Holcim oraz OAT. „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz portal inżynieryjny NBI.com.pl patronowały medialnie konferencji.

Oprac. Redakcja na podstawie materiałów SPC oraz PKD, zdjęcie: nbi med!a

PKD – przeczytaj więcej

Betonowe drogi – przeczytaj więcej

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA