Celem inwestycji było zabezpieczenie 12-kilometrowego odcinka północnego brzegu Półwyspu Helskiego przed zjawiskiem erozji, zapewnienie stabilizacji linii brzegowej i zapobieganie zanikowi plaż. Zakres inwestycji obejmował demontaż istniejących ostróg brzegowych oraz wykonanie nowych na odcinku plaży od Władysławowa do Kuźnicy. Zadanie było realizowane na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni.
PORR usunął 12 184 drewnianych pali, które składały się na stare, kilkudziesięcioletnie ostrogi brzegowe. Następnie wykonał 135 ostróg o długości 100 m w rozstawie co ok. 100 m. Użyto przy tym 4320 pali z tworzyw sztucznych o długości 4 m i średnicy 25 cm. Pale te stanowią część lądową konstrukcji ostrogi – 32 pale na ostrogę. Pozostałe pale, wbijane w morskie dno, są drewniane. Łącznie wbito 26 721 pali sosnowych o długości od 5,5 m do 11 m i średnicy 25–34 cm, po 207 pali na typową ostrogę.

Maszyny pływające
Do wykonywania prac kafarowych, czyli wbijania pali, użyto tradycyjnych palownic lądowych oraz palownic na podwoziu koparki z uniesionym na pylonie nadwoziem, pozwalającym na wjechanie w wodę do głębokości 1,5 m.
PORR wykorzystał także kafary kroczące, wyprodukowane specjalnie na potrzeby tej budowy. Tego typu kafary umożliwiają wbijanie drewnianych pali nawet o długości 12 m. Zaletą kafarów kroczących jest brak ograniczeń prowadzenia prac z uwagi na głębokość dna morskiego, ponieważ są montowane na zainstalowanych już palach w części lądowej. Ich tor jazdy stanowią pale, które same wcześniej wbiły.

Z kolei zasadą działania ostróg brzegowych jest zatrzymywanie wzdłużbrzegowego ruchu rumowiska, czyli piasku transportowanego przez prądy morskie. Ostrogi na Półwyspie Helskim nie są podstawową metodą przeciwerozyjnej ochrony brzegów. Spełniają tam funkcję pomocniczą, polegającą na zwiększeniu efektywności (trwałości) sztucznego zasilania plaż przez pobieranie go z dna morskiego i regularne poszerzanie lub uzupełnianie wymytego piasku.
PORR SA – przeczytaj więcej