
Zrealizowane prace umożliwiają, po przeprowadzeniu odpowiedniej certyfikacji, oraz montażu przez PKP PLK systemu ETCS poziomu 2, przejazdu pociągów przez ten odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej z prędkością max 250 km/h.
Zakres prac obejmował: modernizację nawierzchni torowej wraz z odwodnieniem, siec trakcyjną, elektroenergetykę, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, teletechnikę oraz budowę nastawni dysponującej i rozbudowę hali grupy awaryjnej służb utrzymaniowych PKP PLK. Kontrakt realizowany był w formule „Projektuj i Buduj”.
– Największym wyzywaniem na kontrakcie było zrealizowanie prac w określonym przez PKP PLK terminie, gdzie Wykonawca musiał wykonać roboty związane z przebudową układu torowego, sieci trakcyjnej oraz zabudowy komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym wraz z przeniesieniem dyżurnego ruchu stacji Idzikowice do nowo wybudowanej nastawni. przy ciągłym utrzymaniu ruchu kolejowego, oraz nieprzerwanej pracy bocznic kolejowych wykorzystywanych przez Remtrak, PolRegio, IM Kraków i PKP Energetyka – mówi Artur Popko, Wiceprezes i Dyrektor Operacyjny Budimex SA

– Średnio każdego dnia na budowie pracowało około 20 jednostek sprzętu. Prace prowadziliśmy także zimą – dodaje Artur Popko.
Prace wykonywane zostały w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II” mającego na celu dostosowanie jednej z najważniejszych linii kolejowej w Polsce do prędkości 250 km/h. Aby pociągi mogły kursować z taką prędkością, w torach głównych zabudowano 14 szt. rozjazdów z ruchomym dziobem krzyżownicy, 10 o promieniu R=1200 i 4 o promieniu R=500. Łącznie na stacji Idzikowice zabudowano 44 nowe rozjazdy, 19,157 km torów oraz 25 km sieci trakcyjnej.
Zdjęcia: Budimex SA