Docelowo w Polsce droga ekspresowa S5 będzie miała długość około 360 km i połączy kraj poprzez AOW A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza, umożliwi kierowcom szybki dojazd do autostrady A4 i S8.
Budowa drogi ekspresowej S5 na Dolnym Śląsku na odc. Korzeńsko-Wrocław podzielona została na 3 zadania o łącznej długości 48 km:
– Zadanie 1 od Korzeńska (km 108+758) do km 123+700 ma długość 14,942 km, gdzie wykonawcą jest Konsorcjum firm: Budimex S.A. (Lider) oraz STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (Partner).
– Zadanie 2 km 123+700 – 137+500 ma długość 13,80 km, gdzie wykonawcą jest Dragados S.A.
– Zadanie 3 ok. 137+500 do węzła Wrocław Północ (wraz z węzłem) ma długość 19,292 km, gdzie wykonawcą jest ASTALDI S.p.A.
Nadzór nad inwestycją prowadzi konsorcjum firm Lider ECMG GmbH, Partnerem jest SGS Polska Sp. z o.o. W ramach inwestycji łącznie powstanie 7 węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa), 46 obiektów mostowych, 4 Miejsca Obsługi Podróżnych Morzęcino (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II, Obwód Utrzymania Drogowego przy w. Krościna. Całkowity koszt projektu zaplanowano na 1 861 183 230,00 PLN, natomiast wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej to 911 126 425,26 PLN. Inwestycja zrealizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, który umożliwiła dostosowywanie projektu wykonawczego do zmieniających się w trakcie budowy uwarunkowań technicznych, bez konieczności zmiany przedmiotu zamówienia publicznego, a tym samym zmiany umowy z Generalnym Wykonawcą, który podejmował się zarówno zaprojektowania, jak i realizacji inwestycji, aż po jej odbiór końcowy. Najważniejszymi celami inwestycji było stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej, która zapewnia wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży, ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, budowa szybkiego i sprawnego połączenia pomiędzy dużymi miastami, zapewnienie połączenia drogowego o wysokim stopniu bezpieczeństwa i komforcie ruchu, zmniejszenie oddziaływania na środowisko, dopuszczenie ruchu pojazdów ciężkich o nacisku do 115 KN na oś. Natomiast cele pośrednie inwestycji to poprawa przepustowości układu transportowego, wzrost atrakcyjności terenów i zmniejszenie bezrobocia w regionie. S5 pozwoli wyprowadzić ruch z terenów zabudowanych, co oznacza mniejszy hałas, mniej spalin i mniejsze zużycie dróg lokalnych przebiegających przez poszczególne miejscowości oraz ułatwi komunikację przyległych terenów gmin.