
Tunel TS-26 powstanie między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice jako tunel dwunawowy, po dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą w technologii NATM (New Austrian Tunnelling Method), która polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.
W ramach prac projektowych zdefiniowanych zostało 16 różnych wariantów obudowy wstępnej, dobieranych na etapie realizacji robót w zależności od warunków gruntowych oraz dodatkowe środki zabezpieczające, jak np. obudowa parasolowa. Drążenie tunelu będzie się odbywać z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi.
Dzięki budowie tunelu TS-26 możliwe będzie poprowadzenie trasy S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich. Realizowany przez PORR odcinek drogi ekspresowej będzie miał ponad 16 km długości, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu i pas awaryjny każda. W ramach zadania niedaleko miejscowości Gostków zbudowany zostanie drugi, krótszy tunel. Przeprawa TS-32 będzie miała ok. 320 m długości i zostanie wykonana metodą górniczą w technologii Cut & Cover, tzw. otwartego wykopu.
Zaawansowanie prac
Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), przystąpiono do robót przygotowawczych, a następnie branżowych. Na całej trasie wykonane zostały prace rozbiórkowe oraz wycinka drzew i krzewów.
Obecnie trwa humusowanie, budowa dróg technologicznych w śladzie dróg dojazdowych, wykopy na całej powierzchni przyszłych dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Jaczków oraz tunelu TS-32. Ponadto trwają roboty ziemne przy portalach tuneli oraz zabezpieczanie skarp. Na bieżąco prowadzone są nadzory środowiskowe, archeologiczne oraz geodezyjne.
Zdjęcie: Paweł Raś, PORR SA