REKLAMA
Drogi Mosty Inwestycje
3 Minuty czytania

Wykonawcy wybudowali autostradę A1 Stryków-Tuszyn

W piątek, 1 lipca w samo południe, trzech wykonawców autostrady odcinka Stryków-Tuszyn – STRABAG-Budimex-Mota Engil – uroczyście oddali do użytku wybudowaną przez nich drogę. To najbardziej oczekiwana przez polskich kierowców autostrada, prowadząca z Trójmiasta na południe kraju. Budowana przez wiele lat, siłami wielu kolejnych firm. Zakończona – jak podkreślano podczas otwarcia – przez trzy najbardziej doświadczone i najdłużej działające na polskim rynku firmy budowlane. I dzięki ich własnemu potencjałowi.

Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.

Ceremonia odbyła się na terenie MOP „Wiśniowa Góra – Wschód ”. Rangę wydarzenia podkreśliła obecność wicepremiera Piotra Glińskiego, ministrów infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka i Jerzego Szmita oraz prawie wszystkich dyrektorów oddziałów GDDKiA. Przybyli prezydenci miast, wojewodowie, burmistrzowie, parlamentarzyści. Przyjechał też były minister infrastruktury Andrzej Grabarczyk, który był inicjatorem budowy A1 Stryków-Tuszyn.  Wszystkich gości tego wydarzenia, łączył duży szacunek, jaki okazywali wykonawcom. Komplementowali dużą mobilizację, jaka pozwoliła na oddanie drogi przed rozpoczęciem wakacji letnich, szczytem NATO w Polsce i Światowymi Dniami Młodzieży. Na tym szczególnie zależało stronie rządowej. Chwalono staranność, z jaką wykonali swoją pracę inżynierowie i pracownicy zaangażowani w budowę autostrady i bardzo dobre relacje, jakie łączą wykonawców z inwestorem. – Dziękuję szczególnie tym, którzy swoim wysiłkiem, determinacją doprowadzili do realizacji tej inwestycji. To, na co czekaliśmy, obiekt westchnień i marzeń milionów kierujących pojazdami, na osi północ-południe. W znaczy sposób podniesie bezpieczeństwo w ruchu drogowym, gospodarczo uatrakcyjni nasz kraj – mówił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Wtórował mu minister Jerzy Szmit: – Jesteśmy w środku Polski, w miejscu, w którym spotykają się drogi całego kraju i Europy. Dziękujemy prezesom spółek wykonawczych i kadrze inżynierskiej oraz pracownikom, którzy własnymi rękami budowali tę drogę – mówił Szmit.   Wiceprezes Rady Ministrów podkreślił, że autostrada daje możliwość transportu bezkolizyjnego, nowoczesnego oraz cywilizacyjnego.

 – Ta inwestycja to coś, co jest szalenie potrzebne Łodzi, regionowi i Polsce. To olbrzymi oddech dla Łodzi, miasta, które jest umęczone pewnymi niedokończonymi projektami i kosztami polskiej transformacji. Na szczęście, wiele projektów cywilizacyjnych zbliża się do Łodzi – będziemy robili już w najbliższym czasie wielki projekt rewitalizacyjny, który – mam nadzieję – zostanie zwieńczony symbolicznie wystawą światową EXPO w 2022 – podkreślał wicepremier Piotr Gliński.   40-km odcinek A1 Stryków-Tuszyn wymagał dobrej współpracy i dużej mobilizacji zarówno inwestora GDDKiA jak i wykonawców. I to także szczególnie podkreślał dyrektor GDDKiA Jacek Bojarowicz. – Nie dałoby się tego zrobić gdyby nie wykonawcy. Chcę podziękować prezesom wszystkich trzech firm, którzy podjęli to wyzwanie, by przed wakacjami dać użytkownikom możliwość skrócenia o godzinę trasy, którą dotąd pokonywali. Nasuwa mi się refleksja dotycząca tego, którzy wykonawcy tego dokonali. Zagraniczne firmy, ale z tutejszym potencjałem, w który inwestowali przez wiele lat. To trzy firmy, które jako pierwsze zaczęły pracować na polskim rynku. Dzięki swojemu potencjałowi właśnie, mogli podjąć to wyzwanie, a my możemy dzisiaj powiedzieć, że administracja państwowa realizując funkcje usługowe wobec społeczeństwa może tę drogę społeczeństwu udostępnić. Serdecznie dziękuję za to całej rzeszy inżynierów, którzy wspólnie doprowadzili do tego momentu – kwitował Jacek Bojarowicz, dyrektor GDDKiA.   Wykonawcy, którzy przez 21 miesięcy budowali autostradę na odcinku Stryków Tuszyn, zwaną także obwodnicą Łodzi, dziękowali przede wszystkim swoim zespołom, zaangażowanym w trudne prace. Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG, jako najważniejsze elementy sukcesu w budowie odcinka za który odpowiadała firma, wybrał jej doświadczenie oraz szczególne zaangażowanie jej pracowników. – Wiele dobrego powiedziano już dzisiaj o autostradzie A1. To niewątpliwie kluczowy dla Polski szlak komunikacyjny. Mogę zapewnić – podobnie jak moi szanowni koledzy z konsorcjum i firm wykonawczych – że zbudowaliśmy go solidnie, według najlepszej wiedzy i technologii, opierając się na wieloletnim doświadczeniu. Dla mnie to szczególny powód do dumy, ponieważ nasi inżynierowie zbudowali ponad połowę wszystkich betonowych dróg w Polsce. Dzisiaj jednak najważniejsza jest ta droga i ludzie. Za 21 miesięcy wytężonej pracy przy projekcie dziękuję dyrektorom Waldemarowi Wójcikowi, Waldemarowi Gajeskiemu i Jerzemu Wacławczykowi oraz tym, którzy zarządzali, na co dzień projektem, a są to dyrektorzy: Witold Bella, Rafał Kunz i Antoni Słaby oraz kierownik budowy Paul Kalita i cały zespół Strabaga! Jestem z was naprawdę dumny – podsumował Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG.  40-kilometrowy odcinek autostrady, zdaniem ekspertów pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi oraz znacząco odciąży aglomerację łódzką. Oszczędność czasu, do jakiej się przyczyni to w zależności od pory dnia i roku od 1,5 do 2,5 godziny. 

Zdjęcie: Monika Naporowska, Tomasz Brylik, Małgorzata Kaliszewska, STRABAG Sp. z o.o.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA