
Dokumenty do unijnych instytucji spółka przekazała w ramach ostatniego naboru dla Instrumentu CEF Transport, zaplanowanego w Wieloletnim Programie Prac na lata 2021-2027. Konkurs dotyczy dużych projektów transportowych tj. drogi śródlądowe i porty śródlądowe, porty morskie, kolej, drogi i multimodalne terminale przeładunkowe. Jego wyniki będą znane latem 2025 r.
Spółka stara się o dofinansowanie dla trzech przedsięwzięć. Pierwsze z nich dotyczy budowy odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Retkinia (tunel KDP) usprawniającego połączenia kolejowe na bazowej sieci TEN-T. Kwota wnioskowanego dofinansowania to w tym przypadku 845,5 mln zł. Zakres projektu obejmuje prace przygotowawcze i rozbiórkowe konieczne do budowy pięciu komór podziemnych, drążenie tunelu KDP, a także prace budowlane i wykończeniowe pięciu komór oraz prace wykończeniowe Komory Retkinia.
Drugi wniosek obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy węzła kolejowego CPK (Pakiet I), a kwota dofinansowania to 75,4 mln zł. Ostatnie przedsięwzięcie ma związek z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla odcinka Katowice – granica państwa. W tym przypadku kwota dofinansowania to 79,1 mln zł. Odcinek stanowi część korytarza sieci bazowej rozszerzonej TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, a projekt dotyczy opracowania kompletnego projektu budowlanego.
W sumie na realizację projektów kolejowych spółka CPK otrzymała już z UE ponad 500 mln zł.