Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

GDDKiA: Inwestycja drogowa to projekt na lata

Choć kierowcy chcieliby, aby działo się to zdecydowanie szybciej, to od pierwszego pomysłu do oddania drogi do ruchu musi minąć co najmniej 8-10 lat. Jest to czas wypełniony intensywną pracą związaną z przygotowaniem inwestycji, ogłaszaniem postępowań przetargowych, uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń, czy w końcu z samą budową.

Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

Tak skomplikowane przedsięwzięcia wymagają efektywnej współpracy wielu instytucji, specjalistycznej wiedzy inżynierskiej i ogromnych nakładów finansowych. Pozyskanie niezbędnych środków jest bowiem kluczowe w procesie realizacji danej inwestycji drogowej.

Rozwijając sieć dróg szybkiego ruchu, GDDKiA ma celu skomunikowanie poszczególnych regionów oraz największych miast w Polsce. Te połączenia są realizowane i będą realizowane w ramach wieloletnich, rządowych programów infrastrukturalnych. Najbliższa perspektywa została wyznaczona aż do 2033 roku. Biorąc pod uwagę powyższe, jak również takie zarządzanie portfelem zamówień przez inwestora, które uwzględnia sytuację na rynku nie tylko obecną ale również perspektywy – niemożliwe jest aby w każdym roku osiągać identyczne wartości np. w zakresie nowych dróg oddawanych do ruchu.

W tym roku do ruchu udostępniono kierowcom blisko 267 km nowych dróg. Drogowcy ułatwili m.in. wjazd do Warszawy od południa i dojazd do Krakowa od północy, domknęli obwodnicę Łodzi, wydłużyli odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego dawna DK18 stała się na całej długości pełnoprawną autostradą, a na Via Baltica w realizacji jest ostatni odcinek.

Rok 2022 to było nieco ponad 320 km, z kolei 2021 r to 425 km. Najważniejsza jest konsekwentna realizacja założonych planów na dany rok. W tym roku licznik oddanych nowych dróg wskazał nieco mniej niż w latach ubiegłych jednak wartości ogłoszonych przetargów i podpisanych umów na realizację nowych inwestycji zwiastują w najbliższych latach udostępnienia do ruchu setki kilometrów nowych dróg. Od początku 2023 r. ogłoszono przetargi na realizację 39 odcinków o łącznej długości blisko 500 km i podpisano 13 umów dla odcinków o łącznej długości 183,3 km i wartości 7,5 mld zł.

Warto podkreślić, że w tym roku przekroczono próg 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. Dziś mamy 5115,6 km takich tras, autostrad i dróg ekspresowych, z których codziennie korzysta kilka milionów kierowców. 20 lat temu mieliśmy zaledwie 520 km takich dróg.

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic GDDKiA realizuje obecnie 100 zadań o łącznej długości blisko 1270 km. W przetargu są 42 zadania o długości prawie 500 km, a kolejnych ponad 3,5 tys. km jest na etapie przygotowania.

Fot: GDDKiA

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI