
Obowiązują zasady
Wjeżdżając do tunelu, nie zapomnij zdjąć okularów przeciwsłonecznych, żeby uniknąć chwilowej utraty widoczności. Dobrze również mieć radio ustawione na stację, która podaje bieżące komunikaty drogowe. Zawsze stosuj się do znaków i sygnalizacji świetlnej przed wjazdem do tunelu i w jego wnętrzu.
Poruszając się w tunelu, dostosuj prędkość do ograniczeń obowiązujących w danym obiekcie. Zachowaj bezpieczną odległość od samochodu jadącego z przodu.
Pamiętaj, że w tunelu kategorycznie nie wolno zatrzymywać się, cofać ani zawracać. Zator w takim miejscu może oznaczać wypadek. W takiej sytuacji pamiętaj o utworzeniu korytarza życia i zawsze stosuj się do poleceń wydawanych przez służby ratownicze na miejscu zdarzenia.
Jeżeli podczas jazdy w tunelu samochód, którym się poruszasz, ulegnie awarii i nie ma możliwości wyjechania z obiektu, postaraj się zatrzymać go na pasie awaryjnym lub w zatoce. Następnie włącz światła awaryjne, ustaw trójkąt ostrzegawczy i udaj się do najbliższej niszy alarmowej, żeby powiadomić służby o zdarzeniu.
Kamery monitorujące tunele
Funkcjonujące tunele drogowe GDDKiA wyposażone są w systemy kamer monitorujących ruch pojazdów oraz w czujniki wykrywające pożar, zadymienie lub ograniczenie widoczności. Takie systemy będą również zamontowane w budowanych obecnie oraz planowanych obiektach w Polsce.
O skuteczności tych systemów monitoringu przekonali się już m.in. nieodpowiedzialni użytkownicy tunelu na drodze ekspresowej S2 w Warszawie oraz pod Luboniem Małym na S7 Myślenice – Rabka-Zdrój.