
Głównym zadaniem laboratoriów drogowych jest weryfikacja jakości materiałów i efektów robót realizowanych przez wykonawców. Sprawdzane są materiały stosowane do budowy oraz utrzymania sieci drogowej (kruszywa mineralne, beton i mieszanki mineralno-bitumiczne). Kontrolowana jest też jakość zakończonych prac, np. nowo wykonanych odcinków dróg lub towarzyszących im obiektów inżynierskich. Laboratoria prowadzą badania kontrolne, a także (w przypadkach wątpliwych lub spornych) badania dodatkowe lub arbitrażowe.
Laboratoria drogowe uczestniczą także w procesie oceny i odbioru technicznego ukończonych robót drogowych. Wyniki prowadzonych pomiarów przekładają się w niektórych przypadkach na działania naprawcze, w ramach których wykonawcy muszą na własny koszt wymienić np. nawierzchnię drogi.
Wykonawcy prowadzą swoje prace zgodnie z określonymi przez GDDKiA tzw. wzorcowymi warunkami wykonania i odbioru robót budowlanych. GDDKiA zawarła w nich wymagania dotyczące materiałów i mieszanek używanych do wykonania poszczególnych warstw konstrukcyjnych oraz gotowych nawierzchni drogowych. Rolą laboratoriów GDDKiA jest sprawdzenie zgodności uzyskanych wyników z wymaganiami podanymi w specyfikacjach.
Wyniki badań kontrolnych są podstawą do odbioru zakończonych robót. Stanowią o tym zapisy w odpowiednich dokumentach technicznych GDDKiA, które opierają się na doświadczeniach zebranych w Polsce i winnych krajach. Dzięki ich wykorzystaniu nastąpiła m.in. zdecydowana poprawa jakości wykonywanych robót.
W związku z dużą liczbą realizowanych inwestycji i wynikającą z tego potrzebą odpowiedniej kontroli jakości, systematycznie GDDKiA inwestuj w nowy sprzęt laboratoryjny i pomiarowy, w tym w specjalistyczne pojazdy.
W ciągu ostatnich lat powstały również nowoczesne siedziby laboratoriów drogowych GDDKiA, których personel odbywa systematyczne szkolenia, m.in. w zakresie wykonywania badań zgodnie z procedurami i normami powszechnie funkcjonującymi w Unii Europejskiej.