GDDKiA: Wzorcowa umowa na nadzór opracowana
W 2020 r. GDDKiA rozpoczęła wspólnie z branżą intensywne prace nad wypracowaniem optymalnych zapisów wzorcowej umowy na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem.
W 2020 roku, w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska inżynierów, GDDKiA zaczęła prace, których celem było wypracowanie optymalnych zapisów wzorcowej umowy na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem. Drogowcy rozmawiali m.in. z Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, Polskim Kongresem Drogowym, Związkiem Ogólnopolskim Projektantów i Inżynierów, Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa oraz przedstawicielami wykonawców robót. Ponadto postanowienia wzorcowej umowy były szeroko konsultowane z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej oraz ze wszystkimi Oddziałami GDDKiA.
Zmiana PZP i „Żółty FIDIC” uwzględnione
Wzorcowa umowa na pełnienie nadzoru uwzględnia również zmianę z 2019 r. w ustawie Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 1 stycznia 2021 r. Przy opracowaniu wzorcowego dokumentu wzięliśmy pod uwagę przyjęcie do stosowania na zadaniach GDDKiA polskiego tłumaczenia warunków kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem (tzw. „Żółta Książka” czy też „Żółty FIDIC”). Opracowanie zostało wydane w 2019 roku przez Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców.
19 marca 2021 r., po wielu miesiącach wspólnej pracy, przekazaliśmy do stosowania w Oddziałach GDDKiA wzorcową umowę na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem. Wzorcowe dokumenty znajdą zastosowanie w nowo wszczynanych przez GDDKiA postępowaniach przetargowych na projekt i roboty budowlane w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz na większości postępowań przetargowych wszczynanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Efektywny dialog
Dziękujemy wszystkim stronom biorącym udział w konsultacjach za merytoryczną dyskusję. Tym samym wierzymy, że wypracowane dokumenty wzorcowe pozwolą m.in. na jeszcze większą efektywność nadzorowania robót prowadzonych przez poszczególnych wykonawców. Pozwolą też na sprawne identyfikowanie wszelkiego rodzaju ryzyk mogących wpłynąć zarówno na koszt, jak i terminowość nadzorowanej inwestycji oraz na zapobieganie nieprawidłowościom mogącym wystąpić w toku realizacji.
Tekst: GDDKiA