REKLAMA
Drogi Mosty Tunele Wiadomości
4 Minuty czytania

GDDKiA zrealizowała wakacyjne plany

Drogowcy od początku wakacji do końca sierpnia oddali do użytku kierowców 76 kilometrów nowych dróg. Czas na podsumowanie inwestycji, które zostały zakończone w okresie wakacji.

Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

GDDKiA: Słowo się rzekło

Życząc wszystkim dobrego odpoczynku i bezpiecznych wakacyjnych podróży w drugiej dekadzie czerwca, GDDKiA poinformowała o planowanych oddaniach nowych dróg właśnie w trakcie trwania wakacji.

Drogowcy zaczęli na Śląsku, gdzie 2 lipca kierowcy zyskali 6 km przebudowanej drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Podwarpie i Dąbrowa Górnicza Pogoria. Ta inwestycji to korzyść nie tylko dla kierowców, bowiem wraz z budową dróg powstało ponad 2 km ścieżek rowerowych, które znacząco usprawniły komunikację dla okolicznych mieszkańców.

Z końcem miesiąca, bo 31 lipca zakończono budowę drogi S3 na Dolnym Śląsku. Kierowcy zyskali dwujezdniową drogą ekspresową pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ. Jej kluczowym elementem są dwa dwunawowe tunele o długości ok. 2,3 km (TS-26) oraz ok. 320 m (TS-32). To ostatni fragment trasy S3 w województwie dolnośląskim. Łącznie ze zrealizowanymi już odcinkami od Troszyna w woj. zachodniopomorskim, przez woj. lubuskie aż do Lubawki na Dolnym Śląsku kierowcy mają do dyspozycji 436 km drogi ekspresowej S3.

W sierpniu zaczęto od autostrady. Otóż 8 sierpnia GDDKiA oddała do ruchu pierwszy z trzech odcinków autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami. Chodzi o trasę od węzła Siedlce Zachód do węzła Siedlce Południe, będącej częścią przyszłej południowej autostradowej obwodnicy miasta.

Pięć dni później, 13 sierpnia, napłynęły dobre informacje z woj. warmińsko-mazurskiego. W ramach budowy S16 Borki Wielkie – Mrągowo powstało ok. 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej i ok. 3 km jednojezdniowej obwodnicy Mrągowa w ciągu DK16 i DK59.

Idąc dalej tropem nowych dróg oddanych w wakacje, trafiamy do woj. wielkopolskiego. To tam 23 sierpnia oddano do ruchu ponad 3-kilometrową obwodnicę Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32. To już druga obwodnica w Wielkopolsce zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Inwestycja została objęta bezzwrotnym wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Na koniec sierpnia zrobiło się intensywniej. 26 sierpnia, południe Polski, woj. małopolskie i otwarcie 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami. Połączył on już funkcjonujące odcinki (Moczydło – Miechów i Szczepanowice – Widoma), dzięki czemu na północ od Krakowa, dokładnie od Widomej, kierowcy mają do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej do Warszawy.

29 sierpnia déjà vu… woj. mazowieckie, ponownie autostrada A2 na wschód od Warszawy. Jednak tym razem oddano kierowcom 8,5 km autostrady A2, od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Groszki. To nie byle jakie otwarcie, ponieważ po pierwsze – dzięki temu kierowcy mogą już zapomnieć o zatorach tworzących się w Kałuszynie. Po drugie – dzięki oddaniu tego odcinka do ruchu A2 ma już ponad 500 km długości.

I na koniec wakacji, 30 sierpnia – bonus. Zawracamy na południe kraju – woj. małopolskie. Tym razem kierunek oblegany nie tylko podczas wakacyjnych podróży. Podhale i zakopianka. GDDKiA oddała do użytku kierowców nową, dwujezdniową drogę krajową nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Trasa została udostępniona na zasadzie przejezdności. Co to oznacza w praktyce? To, że choć dla podróżujących poruszanie się nową dwupasmówką będzie ogromnym ułatwieniem, to nadal jednak jest to teren budowy. Przeniesienie ruchu na nową zakopiankę to kolejny etap, który przybliża termin zakończenia całej inwestycji.

W kwestii nowych dróg plan założony na wakacje GDDKiA zrealizowała z nawiązką. Również statystyka podpisanych umów to dobry prognostyk na najbliższe lata, nie tylko wakacje. Otóż od 20 czerwca do 30 sierpnia drogowcy podpisali 13 umów na realizację nowych odcinków dróg o łącznej długości blisko 180 km. Wartość tych kontraktów przekroczyła 6,2 mld zł. Były to m.in. umowy na realizację czterech odcinków drogi ekspresowej S10 (Cybowo – Łowicz, Witankowo – Piła Północ, Stargard Wschód – Suchań i Recz – Cybowo) i dwóch S11 (Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik, Siemianice – Gotartów), które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju. S10 (o długości ok. 410 km) stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 (o długości ponad 580 km) ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład konurbacji górnośląskiej. Podpisano też umowę na odcinek S19, będącej częścią szlaku Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę północną i południową. Na terenie Polski długość trasy Via Carpatia wyniesie ok. 700 km. Ostatnia podpisana umowa (20 sierpnia) dotyczyła fragmentu S17 między Izbicą a węzłem Zamość Sitaniec. Jest to pierwszy fragment S17 prowadzącej z Piask do Zamościa, który przechodzi do etapu realizacji.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA