Nowe silosy zwiększają potencjał terminalu
W sierpniu oddano do użytku trzy stalowe silosy zbożowe (S1, S2, S3) o łącznej pojemności 21 tys. ton. Obiekty uzyskały pozwolenie Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i zostały włączone w zintegrowany, zautomatyzowany system terminalu.
Był to kolejny etap rozwoju po uruchomieniu w maju 2025 r. magazynu płaskiego nr 32 o pojemności 64 tys. ton, podzielonego na cztery komory. Łącznie oba etapy zwiększyły zdolności przeładunkowe i magazynowe HES Gdynia o 150%, co przekłada się na możliwość obsługi dodatkowych 1,5 mln ton zbóż rocznie.
Zautomatyzowany hub logistyczny
Nowoczesna infrastruktura terminalu obejmuje:
- zintegrowany system przenośników do sprawnego magazynowania, przeładunku i załadunku statków,
- wydajność przyjęcia i wydania zboża sięgającą 1 000 ton na godzinę,
- stanowiska dla transportu drogowego i kolejowego wyposażone w technologię dolnego rozładunku,
- infrastrukturę dostosowaną do obsługi największych jednostek zawijających do Gdyni – statków typu Panamax i Capesize.
Dzięki tym rozwiązaniom procesy logistyczne są nie tylko wydajne, ale również ograniczają wpływ na środowisko.
Wzmocnienie pozycji Portu Gdynia
Port Gdynia jest obecnie liderem przeładunków agro w Polsce. W 2024 r. obsłużył blisko 5,6 mln ton produktów rolnych, co stanowi ponad połowę krajowych przeładunków w tym sektorze. Port odpowiada również za ok. 20% przeładunków agro na rynku bałtyckim.
Rozbudowa terminalu HES Gdynia dodatkowo umacnia tę pozycję i może znacząco wpłynąć na wzrost udziału portu w tym segmencie rynku. HES Gdynia działa na jego terenie od ponad 30 lat, zajmując powierzchnię ponad 100 tys. m² i oferując infrastrukturę o pojemności przekraczającej 220 tys. m³.
Perspektywy rozwoju eksportu
Rozbudowa terminalu jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie światowych rynków na produkty rolne. Inwestycja zwiększa konkurencyjność polskiego eksportu i zapewnia infrastrukturę dostosowaną do wymagań globalnych łańcuchów dostaw.
Nowy, w pełni operacyjny hub HES Gdynia stanowi przykład konsekwentnego rozwoju nowoczesnych, zrównoważonych rozwiązań logistycznych w Porcie Gdynia – strategicznym oknie Polski na świat.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
