REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Kolejny etap prac na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym

Dobrze widoczne są już konstrukcje obiektów mostowych i wyraźnie zarysowane odcinki z pierwszą warstwą bitumiczną – zaawansowanie robót na obwodnicy Opatowa i jej północnym łączniku zbliża się do 70 proc.

Zdjęcie: GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce

Układanie podbudowy asfaltowej rozpoczęte

W tym roku rozpoczęły się roboty bitumiczne na dwujezdniowej obwodnicy Opatowa budowanej w ciągu DK9 i S74 oraz jednojezdniowym łączniku północnym w ciągu DK74. Wykonawca ułożył już pierwszą warstwę bitumiczną (podbudowę asfaltową) na odcinkach trasy głównej obwodnicy stanowiących około połowę jej długości. Podobnie jest na łączniku północnym, a zaawansowanie obu inwestycji jest porównywalne. To szczególnie istotne, ponieważ oddanie do użytkowania obu odcinków planowane jest w drugim kwartale 2025 roku.

Gotowe konstrukcje obiektów

W sierpniu, na ok. 2 km trasy głównej obwodnicy Opatowa, ułożono pierwsze odcinki warstwy wiążącej nawierzchni. Dobiegły końca montaż i betonowanie ustrojów nośnych trzynastu z czternastu obiektów mostowych, w tym najdłuższej ok. 300-metrowej estakady. Po wykonaniu izolacji na mostach, wiaduktach i estakadach rozpoczną się m.in. prace związane z wykonaniem kap chodnikowych, a następnie z układaniem asfaltu lanego, czyli przedostatniej warstwy nawierzchni na obiektach mostowych.

Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni pozostała do wykonania na trzech wiaduktach budowanych nad łącznikiem północnym DK74. Ogólne zaawansowanie robót na obiektach mostowych w ramach tej inwestycji wynosi 95 procent, a robót bitumicznych około 20 procent. Na jednojezdniowej trzykilometrowej trasie układana jest także przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni, która pokrywa ok. 45 procent całego odcinka.

15 kilometrów nowej drogi

Obwodnica Opatowa i łącznik północny realizowane są w systemie „Projektuj i buduj”. Roboty budowlane na obu inwestycjach ruszyły wiosną 2023 roku. Ich łączny koszt to ok. 460 mln zł. Długość obu odcinków stanowiących część „opatowskiego ringu” to ok. 15 km.

Na blisko 12-kilometrowym odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74 zaprojektowanych zostało 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 mostów, wiaduktów, estakad z funkcją przejść dla zwierząt oraz kładka dla pieszych. Powstanie także sześć dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km.

Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są ronda. W ramach obwodnicy Opatowa powstaną dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstaje w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu budowanej drogi ekspresowej S74 z nowym odcinkiem DK9. Będzie on skomunikowany także z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce – Lublin oraz Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol – Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.  Inwestycja połączy węzeł na DK9 planowany w ramach obwodnicy Opatowa z istniejącą DK74 w okolicy Adamowa. W ramach zadania powstaną trzy wiadukty w ciągu dróg powiatowych nad nowym odcinkiem DK74.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA