
Po zielonym torze do Centrum
Cała odnoga wilanowskiej trasy na Stegny liczy ok. 800 m długości – składa się na nią 1800 m toru pojedynczego. Na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Św. Bonifacego powstał pełny węzeł rozjazdowy. Dalej nowe torowisko poprowadzone zostało w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami i na sporym odcinku jest pokryte rozchodnikiem.
Nowy odcinek trasy kończy się dwutorową pętlą tramwajowo-autobusową, zlokalizowaną przy szkole podstawowej im. Raoula Wallenberga i kościele pw. NMP Matki Miłosierdzia. Stanowiska dla autobusów będą tuż obok peronów tramwajowych (zaplanowano też wspólne przystanki). Powstał też rozjazd z myślą o możliwej przyszłej rozbudowie torowiska.
Odnoga wzdłuż ul. św. Bonifacego na Stegny stanowi rozszerzenie – jako opcja kontraktu – budowy głównej trasy do Miasteczka Wilanów, z której pasażerowie korzystają od zeszłego roku. Dzięki realizacji tej trasy komunikacją szynową zostanie objęte osiedle na Stegnach. Nowe torowisko zwiększa też elastyczność sieci tramwajowej.
Nowa linia w stolicy
W związku z uruchomieniem nowego torowiska na tory wyjedzie nowa linia 19, która zabierze pasażerów ze Stegien i Dolnego Mokotowa w kierunku Dworca Centralnego ulicami: Puławską, Marszałkowską, Nowowiejską i al. Niepodległości oraz Chałubińskiego. Dalej standardowa trasa „dziewiętnastki” poprowadzi al. Jana Pawła II, ulicą Broniewskiego, al. Reymonta, Powstańców Śląskich do pętli Nowe Bemowo. W sobotę tramwaje rozpoczną kursowanie na wydłużonej trasie, do pętli Koło czyli pojadą dalej Powstańców Śląskich, Radiową i Dywizjonu 303. W ten sposób, na czas trwania remontu torów na ulicy Młynarskiej, pasażerowie otrzymają wygodne połączenie w tym rejonie Warszawy.
Prace przy układzie drogowym
Cała inwestycja na Stegnach prowadzona jest bez całkowitego zamknięcia ruchu drogowego. Tak jak wcześniej – przy głównej trasie do Miasteczka Wilanów – gotowe elementy nowej infrastruktury są sukcesywnie oddawane do użytku. Uruchomienie trasy, przy równolegle trwających pracach związanych z układem drogowym, ułatwi przemieszczanie się mieszkańców w tej części miasta.
Wykonawca będzie teraz prowadzić prace wykończeniowe na Stegnach przy pozostałych elementach infrastruktury. Docelowy układ drogowy, z dwiema jezdniami i przywróceniem ruchu w obu kierunkach, zostanie oddany latem. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie ruchu i dwie zawrotki – w pobliżu ul. Batumi i przy pętli tramwajowo-autobusowej.
Dopełnieniem całej inwestycji będzie zieleń – pojawi się kilkadziesiąt drzew w standardzie warszawskim oraz ponad kilka tysięcy krzewów. Wykonawca będzie też sukcesywne udostępniać gotowe odcinki dróg rowerowych i chodników.