Mostem nie przejadą także pojazdy nienormatywne o masie powyżej 40 ton. Zmiana organizacji ruchu związana jest z uszkodzeniem liny stalowej sprężającej konstrukcję, co ma wpływ na nośność obiektu.
Wymiana liny wraz z elementami towarzyszącymi przeprowadzona zostanie w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Do zakończenia prac obowiązywać będzie wprowadzona organizacja ruchu, która ma istotnie zmniejszyć oddziaływanie ruchu na uszkodzone elementy i całą konstrukcję obiektu. GDDKiA apeluje do kierowców o stosowanie się do czasowej organizacji ruchu.
Wiekowa konstrukcja
Most powstał w latach 1949-1952. Do jego budowy wykorzystano elementy stalowe pochodzące z demontażu różnych mostów, uszkodzonych w czasie II wojny światowej na terenie Polski. Ma długość 295 metrów i dziewięć przęseł.
Ostatnie remonty
Obiekt był kilkukrotnie remontowany i przebudowywany. Ostatnio w latach:
- 2001 – wzmocniono konstrukcję stalową mostu; wymieniono liny sprężające przęsła kratowe z jazdą dołem – zwiększono średnicę lin z 35,5 mm na 45,5 mm i zwiększono siłę sprężającą,
- 2008-2009 – wymieniono bariery ochronne, ekrany osłonowe z blachy zamontowane na przęsłach kratowych z jazdą dołem,
- 2014 – wymienione zostały urządzenia dylatacyjne nad podporami (4 szt.) oraz wymieniona została nawierzchnia jezdni na części obiektu; wykonano zabezpieczenie antykorozyjne stali balustrad na przęśle nr 1, łożysk oraz lin sprężających na całym moście,
- 2017 – wymieniono urządzenia dylatacyjne (2 szt.),
- 2021-2022 – wymieniono warstwę ścieralną nawierzchni na całym moście, wyremontowano konstrukcję stalową dźwigarów i balustrad, ustawiano bramownicę na najazdach na obiekt.
Uszkodzenie liny stalowej sprężającej konstrukcję stwierdziły służby GDDKiA w ramach rutynowej kontroli.
Źródło: tekst GDDKiA O/Białystok, www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/