REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Otwarto dworzec kolejowy w Witnicy

Spółka PKP oddała do użytku podróżnych przebudowany dworzec kolejowy w Witnicy. Inwestycję wartą 18,7 mln zł zrealizowała firma Berger Bau Polska. Przebudowany obiekt w Witnicy powstał w 1857 r.

Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl

Przebudowa budynku zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trwała nieco ponad dwa lata. W tym czasie renowację przeszła elewacja zabytkowego dworca wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Pomalowano ją na jasny kolor, który pasuje do ciemnozielonej stolarki okiennej i drzwiowej. Na budynku przywrócono zegary, a także zamontowano nowe, przestrzenne logotypy PKP S.A., z nazwą stacji (od strony peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” (od strony miasta). Na elewacji poddano renowacji również historyczne, malowane napisy z nazwą stacji „Witnica” z czarnymi literami na białym tle, które odkryto podczas prac renowacyjnych.

– Dzięki zakończonej niedawno inwestycji dworzec w Witnicy znów prezentuje się świetnie, a poza tym stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych oraz wizytówkę tego niewielkiego miasta. Jestem przekonany, że będzie dobrze służył wszystkim mieszkańcom i pasażerom kolei – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Nowy wygląd zyskało wnętrze dworca. Nowocześnie urządzony hol dworca z jasnymi ścianami i posadzką w czarno-białą szachownicę, wyposażono w ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Tuż przy nim znalazło się pomieszczenia kas biletowych oraz toalety. Na parterze i piętrze dworca przygotowano lokale na wynajem pod działalność handlowo-usługową lub biura.

Przebudowany dworzec w Witnicy stał się również przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami, gdyż zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich: oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Od strony peronów wykonano również specjalną pochylnię. Z jej pomocą osoby poruszające się na wózkach zyskają dostęp do holu dworca.

Przy przebudowie zadbano o ekologię i bezpieczeństwo. Dworzec wyposażono w automatycznie sterowane i energooszczędne oświetlenie, a także system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Management System). Jego głównym zadaniem jest nadzór nad pracą urządzeń i systemów, a także optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Pozytywnie na zużycie energii w budynku wpłynęło jego ocieplenie oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Zakończona właśnie inwestycja ma również wpływ na poprawę bezpieczeństwa pasażerów i budynku. Podczas jej trwania budynek wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Znajdujące się w pobliżu budynki gospodarcze przebudowano na wiatę rowerową, a drugi z nich na śmietnikową. Przy dworcu powstało również kilka miejsc postojowych dla samochodów. Wykonano również chodnik oraz elementy małej architektury.

Przebudowa dworca w Witnicy kosztowała 18,7 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych firma Berger Bau Polska z Wrocławia. Funkcję inżyniera kontraktu sprawowała SAFAGE SAS z Warszawy. Natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA