REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Otwarto oferty na wykonanie badań geologicznych na S52

Krakowski Oddział GDDKiA otworzył oferty firm zainteresowanych przeprowadzeniem badań geologicznych na obszarze planowanej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów. Przetarg został podzielony na sześć części, oferty zostały złożone tylko dla odcinka V, Jaroszowice – Kalwaria Wschód. 

Zdjęcie: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/

Krakowski Oddział GDDKiA planuje ponowne ogłoszenie przetargu na badania.

Odcinek V Jaroszowice – Kalwaria Wschód 15,56 km 

To najdłuższy z odcinków wyodrębnionych w tym przetargu. Ta część S52 pozwoli na ominięcie znanego powszechnie wiaduktu kolejowego w Kleczy Dolnej. Wykonawca wykona tu aż 1701 wierceń o długości niespełna 22,8 km oraz 657 sondowań.

Wykonawca na przeprowadzenie prac będzie miał 10 miesięcy.

W przetargu na prace na tym odcinku oferty złożyli:

  • MGGP S.A., wartość oferty 27 234 856,80 zł;
  • GTPRO sp. z o.o., wartość oferty 22 815 442,20 zł.

Na przeprowadzenie tych prac GDDKiA zarezerwowała 13 426 065,00 zł.

Pozostałe odcinki

Przetarg został podzielony na sześć części, poza wskazanym wyżej odcinkiem V są to odcinki:

  • I węzeł Bielsko-Biała Hałcnów (bez węzła) – węzeł Kęty 11,15 km,
  • II węzeł Kęty (bez węzła) – węzeł Bulowice 5,69 km,
  • III węzeł Bulowice (bez węzła) – węzeł Chocznia 12,96 km,
  • IV węzeł Chocznia (bez węzła) – węzeł Jaroszowice 4,44 km,
  • VI węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) – węzeł Głogoczów 11,61 km.

Badania geofizyczne 

Wyniki badań posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji. W 2021 roku przeprowadziono badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT, ang. Electrical Resistivity Tomography) i sejsmiczną (SRT-P, ang. Seismic Refraction Tomography; MASW, ang. Multichannel Analysis of Surface Waves). Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.

Badania geologiczne

GDDKiA planuje wykonanie ponad 6,7 tysiąca odwiertów i ponad 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, ich łączna długość to prawie 75,7 km. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.

Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA