
W październiku 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych. W kwietniu 2025 r. przewoźnik otrzymał 874,5 mln zł, a teraz wpłynęło z KPO ponad 147 mln zł. Pieniądze są wykorzystywane na sfinansowanie zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw o wartości 1 mld zł i modernizację 248 różnych typów wagonów o wartości 1,2 mld zł. Warunkiem otrzymania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich inwestycji do połowy 2026 r.
Dzięki przyznanym środkom spółka sfinansuje zakup 56 lokomotyw Griffin osiągających prędkość 160 km/h. Nowe pojazdy pozwolą szybciej i bezpieczniej podróżować po Polsce oraz zapewnią punktualne przejazdy. Ponadto, dofinansowanie z KPO pokryje koszty związane z modernizacją 248 wagonów. Będą one wyposażone w wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej. W puli wagonów znajduje się również 50 specjalnych pojazdów COMBO dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów: osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych czy rowerzystów. Wagony i lokomotywy będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce
Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się: poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Z kolei spółka Newag dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.