REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

PKP Intercity zainwestuje w PKP Intercity Remtrak

PKP Intercity wesprze rozwój spółki PKP Intercity Remtrak kwotą do 40 mln zł. To kontynuacja poszerzania własnych zdolności remontowych przewoźnika i kolejny etap wzmacniania przedsiębiorstwa napraw taboru kolejowego.

PKP Intercity udzieli spółce PKP Intercity Remtrak pożyczki w wysokości do 40 mln zł, która pozwoli sfinansować niezbędne inwestycje przewidziane w planie finansowym na 2023 rok, konieczne m.in. do zachowania ciągłości procesu produkcji napraw na poziomie P5*.

W ramach pożyczki zrealizowane zostaną m.in. następujące inwestycje:

  • budowa kabiny przygotowawczej w Zakładzie w Opolu,
  • budowa lakierni w Zakładzie w Opolu,
  • budowa śrutowni w Zakładzie w Opolu,
  • kolejny etap modernizacji bocznicy w Zakładzie w Opolu,
  • budowa kabiny przygotowawczej w hali Z-2 w Zakładzie w Libiszowie,
  • remont torów i rozjazdów w Zakładzie w Libiszowie,
  • przystosowanie infrastruktury w Zakładzie w Opolu do samodzielnego remontu wózków lokomotywowych.

Pożyczka pozwoli PKP Intercity Remtrak na zwiększenie kapitału obrotowego, przez co usprawnieniu ulegnie proces zaopatrywania spółki w komponenty niezbędne do napraw i modernizacji taboru.

Rozbudowa zakładów, nowe miejsca pracy i wzrost liczby wykonywanych napraw

W 2021 roku PKP Intercity Remtrak przejął podupadający zakład Wagon Opole, ratując tym samym 165 miejsc pracy. Spółka odpowiedzialna za serwis taboru PKP Intercity podjęła ten krok chcąc zapewnić przewoźnikowi bieżącą obsługę techniczną wagonów, których napraw zaprzestano ze względu na ówczesne problemy opolskiego zakładu. Teraz PKP Intercity Remtrak planuje inwestycje oraz znaczne zwiększenie zatrudnienia w Opolu. Docelowo ma zapewnić ponad 400 stabilnych miejsc pracy. Pomóc w tym ma również współpraca z wyższymi uczelniami opolskimi, dzięki którym spółka uzyska myśl techniczną i wysoko kwalifikowane kadry.

– Dzisiaj polska kolej inwestuje, polska kolej jest silna. To środek transportu, któremu można ufać. Do podróży pociągami coraz bardziej zachęcają inwestycje, które od kilku lat zmieniają oblicze polskiej kolei. Zmodernizowane dworce oraz nowoczesny tabor pozwalają na coraz szybsze, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze podróże po całej Polsce. Na polską kolej trafiają ogromne pieniądze. Za co polska kolej dziękuje – mówi Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.

Znaczące inwestycje prowadzone były również w zakładzie w Libiszowie koło Opoczna już od 2016 roku. Ostatni do tej pory, trzeci etap modernizacji zakładu, o wartości 135 mln zł zakończył się w czerwcu 2021 roku. W efekcie rozbudowy, po osiągnięciu maksymalnych mocy przerobowych, pracuje w nim obecnie 470 pracowników. Po wszystkich rozbudowach zatrudnienie w PKP Intercity Remtrak przekroczy 1000 pracowników. Co więcej, od blisko dwóch lat trwa współpraca spółki z placówkami edukacyjnymi w okolicach Opoczna. Dzięki temu uczniowie zyskali możliwość odbywania praktyk, staży i zajęć praktycznych w zakładzie.

– Modernizacja oddziału w Idzikowicach umożliwiła wykonywanie i zapewnienie PKP Intercity 100% napraw okresowych na 3., 4. i 5. poziomie utrzymania wszystkich typów wagonów, 100% zestawów kołowych oraz 60% napraw lokomotyw elektrycznych. Inwestycja w zakład w Opolu i Libiszowie pozwoli nam realizować wszystkie naprawy okresowe, przy rosnącej liczbie taboru – mówi Witold Bawor, Prezes Zarządu PKP Intercity Remtrak.

Udana modernizacja oddziału w Idzikowicach

W 2021 roku zakończyła się modernizacja zakładu w Idzikowicach. Prace przy rozbudowie oddziału i zwiększaniu jego kompetencji podzielono na trzy etapy. Pierwszy był wart ponad 10,5 mln zł brutto. W ramach rozbudowy spółkę wyposażono w nowoczesną komorę lakierniczą. Powstał także zupełnie nowy ciąg technologiczny wraz z układem torowym, umożliwiający w pełni komfortową i efektywną pracę w I etapie wykonywania naprawy wagonu. Wybudowano także niezbędny zbiornik retencyjny na wodę deszczową, parking i infrastrukturę ziemną. Etap drugi był wart ponad 11,3 mln zł brutto. Prace zakończono w grudniu 2017. W ramach tego etapu rozbudowy zakład został wyposażony w szereg specjalistycznych stanowisk naprawczych, m.in.: nowoczesne stanowisko badania nacisków kół na szynę oraz stanowiska do: pomiarów elektrycznych na wagonach; badania charakterystyki zderzaków pojazdów szynowych; pomiarów i sprawdzania zaworów rozrządczych i tablic pneumatycznych; badań układu zamkniętego WC; system diagnostyki układów hamulcowych pojazdów szynowych oraz stacjonarny system odfekalniania. Warty 135 mln zł brutto III etap objął budowę dwóch hal: hali napraw zestawów kołowych i wózków, a także lokomotyw i wagonów pasażerskich dla Oddziału Idzikowice. Ponadto powstał budynek warsztatowo-socjalno-administracyjno-diagnostyczny, akumulatorownia, portiernia, magazyny na podzespoły, części, oleje czy smary.

*Pięć poziomów utrzymania pojazdów kolejowych

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA