
Podstawą unieważnienia postępowania przetargowego jest artykuł 255 pkt 6 Ustawy Prawo zamówień publicznych, który stanowi: „postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego”.
Na etapie badania złożonych w przetargu ofert PLK S.A. zidentyfikowały błędy w dokumentach udostępnionych w trakcie procedury przetargowej. Błędy nie były możliwe do zidentyfikowania i poprawienia na wcześniejszym etapach przetargu. Dokumenty zostały przygotowane na zlecenie PLK S.A. przez biuro projektowe, które na etapie czynności odbiorowych oświadczyło, iż są one spójne i przygotowane w sposób prawidłowy. Sprawa aktualnie jest badana w celu wyciągnięcia wniosków i ustalenia dalszego toku postępowania dla naprawienia zaistniałej sytuacji. Podejmowane są działania w celu zidentyfikowania możliwych nieprawidłowości w dokumentacji, ich naprawy oraz dokonania czynności umożliwiających jak najszybsze ponowne ogłoszenie przetargu w oparciu o poprawioną dokumentację.
Unieważnienie przetargu i jego ponowne ogłoszenie nie wpłynie negatywnie na termin modernizacji całej linii kolejowej nr 201 -od Maksymilianowa do Gdyni. Przetarg dotyczący prac na odcinku Kościerzyna – Somonino oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214) został ogłoszony jako pierwszy z siedmiu zaplanowanych do zrealizowania. Ogłoszenie przetargu dla ostatniego z odcinków planowane jest z końcem 2024 r.