
Z danych za pierwsze miesiące 2025 r. wynika, że pociągi towarowe poruszają się szybciej niż w 2024 r. Dla wielu relacji – zarówno masowych (np. węgiel, kruszywa, rudy), jak i intermodalnych – odnotowano zauważalne skrócenie czasu przejazdu składów. Największe różnice widać w relacjach masowych, gdzie różnice sięgają kilkudziesięciu minut, a w niektórych przypadkach przekraczają nawet 110 minut. To efekt m.in. prac modernizacyjnych realizowanych przez PLK.
Na głównych trasach towarowych wyraźnie skróciły się czasy przejazdu. Rekordową poprawę odnotowano na trasie Smarzów Wrocławski – Kłodzko Główne, gdzie średni czas przejazdu w 2025 r. wynosi 2 godz. i 29 min – to aż 2 godz. i 28 min krócej niż w 2024 r. (średni czas przejazdu wynosił prawie 5 godzin). Znaczące zmiany zaszły także na trasie Poznań Franowo – Szczecin Port Centralny – średnie skrócenie o 1 godz. i 52 min oraz Warszawa Wschodnia Towarowa – Białystok – o 40 min. Na krótszych trasach, takich jak Poznań Franowo – Inowrocław, różnica 9 min również ma znaczenie – szczególnie tam, gdzie liczy się płynność obiegu składów i precyzyjne planowanie logistyki.
Również w przewozach intermodalnych widać pozytywne zmiany na wielu kierunkach. Największą poprawę odnotowano na trasie Brzeg Dolny – Stara Wieś k. Kutna średni czas przejazdu skrócił się o 60 min. Znaczący skrót czasu widać także na relacji Pruszków – Poznań Franowo (o 50 min), Gdańsk Port Północny – Stara Wieś k. Kutna (o 24 min) oraz Swarzędz – Mockava (o 35 min). Dla operatorów logistycznych to znacząca różnica – skrócenie czasu dostawy z portów przekłada się na lepszą synchronizację całych łańcuchów dostaw.
W ocenie PKP Cargo istotna jest poprawa parametrów przejazdu nie tylko głównych szlaków, ale również tras regionalnych i lokalnych.
Skrócenie czasów to efekt modernizacji realizowanych przez PLK, obejmujących m.in. wymianę nawierzchni, modernizację węzłów towarowych oraz instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem.
Zwiększa się także przepustowość szlaków, co pozwala lepiej wykorzystywać istniejące zasoby taborowe i terminalowe. Poprawa czasów przejazdu przekłada się nie tylko na korzyści biznesowe dla przewoźników, ale także na większą atrakcyjność kolei jako zrównoważonej alternatywy dla transportu drogowego. Kolej staje się nie tylko bardziej ekologiczna, ale i bardziej efektywna w kontekście logistyki krajowej i międzynarodowej.