Podpisano umowę na projekt i budowę S19 Ploski – Hoćki
29 stycznia br. GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy miejscowościami Ploski (nad Narwią) i Haćki (koło Bielska Podlaskiego). Inwestycja zostanie zrealizowana w 2024 r.
- Podpisana dziś umowa to kolejny krok do zrealizowania szlaku Via Carpatia na terenie Polski. To już czwarta umowa na realizację drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. W zeszłym roku ogłosiliśmy przetargi na 10 odcinków tej drogi na Podlasiu, a to oznacza, że w pierwszym półroczu 2021 roku podpiszemy kolejne umowy – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Co będzie budował wykonawca?
Ten niespełna 9-kilometrowy fragment „eski” wybuduje konsorcjum firm Unibep, Budrex i Value Engineering za ok. 305,4 mln zł.
Odcinek Ploski – Haćki będzie kolejnym, który przechodzi do fazy realizacji. Przypomnijmy, że od końca ubiegłego roku, na północ od miejscowości Ploski w realizacji są już trzy odcinki S19: Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe oraz Białystok Południe – Ploski. Razem to blisko 46 km drogi ekspresowej i 13,68 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 w klasie GP (ruchu głównego przyspieszonego).
Budowa w latach 2022-2024
Zadanie realizowane jest w systemie „Projektuj i buduj”. To oznacza, że wykonawca musi teraz przygotować dokumentację projektową do wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zgodnie z podpisanym kontraktem powinien go złożyć pod koniec 2021 r. Uzyskanie decyzji ZRID przewidziane jest w połowie 2022 r., co pozwoli rozpocząć prace budowlane zaplanowane na lata 2022-2024.
Mała rzeka, spory most
Fragment S19 Ploski – Haćki będzie miał ok. 8,9 kilometra długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, a rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Odcinek wybudowany zostanie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Powstaną na nim dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) – Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego dziewięć będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką też funkcję będzie pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi.
Tekst i grafika: GDDKiA