
Nowa trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Dworzec stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów. Według szacunków z nowego tramwajowego połączenia na Dworzec Zachodni będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie. Inwestycja, która na dekady ulepszy transport w tej części stolicy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami, które wejdą teraz w kulminacyjną fazę.
Postęp prac na budowie
Na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim zakończono prace konstrukcyjne (poza otworem technologicznym), trwają roboty przy odtwarzaniu zagospodarowania terenu. Na poziomie -1 (pośrednim) trwają zaawansowane prace wykończeniowe i instalacyjne.
Wykonawca zasypuje już strop tunelu w miejscu południowej jezdni Alej Jerozolimskich i przygotowuje się do przełożenia ruchu między jezdniami – dzięki temu będą mogły ruszyć prace przy kolejnej części tunelu, po stronie dworca.
Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. trwa przebudowa kolizji z instalacjami podziemnymi. Bliżej ulicy Grójeckiej jest już przygotowywane podłoże pod konstrukcję torowiska, wykonane zostały także elementy docelowego układu jezdni.
Trwają prace przy przebudowie magistrali ciepłowniczej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Na skrzyżowaniu ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i S. Banacha wykonawca przystąpi do kolejnych etapów budowy pełnej „gwiazdy” tramwajowej, czyli rozjazdów, które umożliwią przejazd tramwajów we wszystkich relacjach.
Zmiany w ruchu
To spowoduje istotne zmiany w kursowaniu tramwajów i w organizacji ruchu kołowego. Zamknięta zostanie ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. – pomiędzy ulicą Białobrzeską a Grójecką. Odcinek ten pozostanie zamknięty do przełomu lipca i sierpnia.
W czerwcu wykonawca planuje przełożenie ruchu między jezdniami w Alejach Jerozolimskich. Organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i S. Banacha będzie się wielokrotnie zmieniała w miarę postępu robót. Ograniczenia w przepustowości skrzyżowania utrzymają się co najmniej do końca 2025 r.
Prace przy układzie torowym na skrzyżowaniu tramwajarze wykorzystają do remontu torowiska między Placem G. Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych na dalszym odcinku, w stronę pętli P+R Al. Krakowska. Tramwaje wrócą na trasę między placem a pętlą P+R Al. Krakowska w październiku 2025 roku.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek ZUE i Fabe. Koszt budowy nowej linii tramwajowej to 362,6 mln zł.