Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Przebudowany dworzec Jastrząb otwarty

Przyciąga wzrok charakterystyczną, historyczną bryłą, a poza tym jest nowoczesny i komfortowy. Dworzec kolejowy Jastrząb, który ma już 105 lat, po gruntownej przebudowie został otwarty dla podróżnych.

 
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Inwestycja była realizowana w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej pochodzący z 1917 roku dworzec i jego najbliższe otoczenie przeszły kompleksową przebudowę. Dawny wygląd odzyskały elewacja pomalowana na bladoszary kolor z jasnymi detalami architektonicznymi, a także jasnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawostką w architekturze dworca jest wykusz od strony peronów i loggia z ażurową balustradą, natomiast nowością są podświetlane napisy z nazwą stacji i napisem dworzec kolejowy.

Przebudowa zmieniła również wnętrze dworca Jastrząb. Jest ono na wskroś nowoczesne, utrzymane w jasnej kolorystyce. W holu, który jest jednocześnie poczekalnią, podróżni znajdą ławki, kosze, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze mieszczą się również toalety oraz niewielkie pomieszczenie na wynajem. Piętro budynku przeznaczono na pomieszczenia techniczne.

– Jastrząb to już dziewiąty dworzec, który otworzyliśmy dla podróżnych po modernizacji w   województwie mazowieckim w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Po przebudowie to nie tylko 105-letni, piękny, historyczny dworzec, ale również nowoczesna, bezpieczna i komfortowa przestrzeń dostępna dla wszystkich podróżnych. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył mieszkańcom –
mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki inwestycji dworzec stał się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezpieczny. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiającym korzystanie z niego tej grupie podróżnych. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące. Poprawiło się bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

Dworzec jest również bardziej przyjazny środowisku. W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie. Zredukowano również straty ciepła poprzez wymianę okien i drzwi, a także wprowadzono szereg innych pomniejszych działań. Za pracę urządzeń i instalacji w budynku odpowiada system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), który optymalizuje również zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Dzięki inwestycji zmieniło się również najbliższe otoczenie budynku. Wyburzono budynki gospodarcze. Powstały nowe chodniki, droga dojazdowa oraz miejsca parkingowe (w tym stanowiska dla osób z niepełnosprawnościami), a także strefa kiss&ride. W sąsiedztwie dworca uporządkowano również zieleń, a także zamontowano nowe ławki, kosze oraz wybudowano wiatę rowerową, która pomieści około ośmiu jednośladów.

Przebudowa dworca Jastrząb kosztowała nieco ponad 8 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic. Generalnym wykonawcą prac budowlanych była firma Krobel Sp. z o.o. ze Starachowic.

Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI