Na przebudowanym już odcinku ul. Ratajczaka gotowe jest torowisko, sieć trakcyjna i przystanek, piesi poruszają się komfortowymi chodnikami, jezdnia ma nową nawierzchnię, uwzględniony został także ruch rowerowy. Ulicę zdobią rośliny – drzewa i zieleń niska.
Tramwaj w ul. Ratajczaka połączy okolicę przebudowanej ul. Św. Marcin z węzłem komunikacyjnym u zbiegu ul. Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi i Wierzbięcice. Tym samym skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum. Dziś tramwaje muszą jeździć przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i przez pl. Wiosny Ludów oraz ul. Podgórną dojechać w okolice placu Wolności. Nowa trasa będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej perspektywie połączenia tramwajowego z Garbar w stronę Naramowic.
Włączenie planowanego torowiska w dotychczasową sieć linii wymaga również przebudowy skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi i Wierzbięcice. Nowością będzie tam para przystanków tramwajowych po stronie Wierzbięcic na wysokości stacji benzynowej. Ponadto w trzech miejscach na skrzyżowaniu znikną schody prowadzące do przejścia podziemnego. Dojście na przystanek Wierzbięcice będzie możliwe nowym, naziemnym przejściem dla pieszych z przejazdem rowerowym. Kolejna para nowych przystanków przewidziana jest na wysokości Starego Browaru. Istniejący przystanek Wierzbięcice zostanie przebudowany i pozostanie w swojej obecnej lokalizacji.
Ruch na ul. Ratajczaka zostanie uspokojony, co poprawi bezpieczeństwo.