
Czwarty odcinek S19 od Kuźnicy
Planowany do realizacji po północno-zachodniej stronie Białegostoku fragment S19 jest ostatnim odcinkiem tej trasy w kierunku granicy państwa z Białorusią i budowanego już odcinka Kuźnica – Sokółka. Połączy się także z odcinkiem S19 Krynice – Białystok Zachód, oczekującym na uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 5 lipca br. ogłoszono przetarg na odcinek Sokółka Północ – Czarna Białostocka, 21 lipca na odcinek pomiędzy węzłami Czarna Białostocka – Białystok Północ. Realizowane i ogłoszone odcinki S19 po północnej stronie Białegostoku, poprzez węzeł Białystok Zachód na skrzyżowaniu z S8, umożliwią dojazd drogami ekspresowymi do przejścia granicznego w Kuźnicy.
GDDKiA łączy ciągi S-ek
Droga S19 zostanie wykonana jako dwujezdniowa, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Połączy węzeł Białystok Północ z węzłem Dobrzyniewo. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana na kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. Do realizacji przewidziano 11 obiektów inżynierskich, w tym 10 powstanie całkowicie od nowa, a jeden, istniejący na węźle Białystok Północ, zostanie dostosowany do potrzeb nowej trasy.
Węzły
Pierwszym węzłem przewidzianym do realizacji w ramach odcinka jest istniejący węzeł Białystok Północ, na którym dobudowane zostaną brakujące łącznice, wymieniona zostanie warstwa ścieralna oraz elementy oznakowania i bezpieczeństwa ruchu. Drugim jest węzeł Dobrzyniewo, który zostanie zbudowany na odcinku Krynice – Białystok Zachód. Węzeł Dobrzyniewo zapewni połączenie odcinków na północ od Białegostoku, na które przetargi ogłoszono w lipcu, z odcinkiem S19 Krynice – Białystok Zachód, a tym samym połączenie S19 z istniejącą S8.
Postępowanie przetargowe
Otwarcie ofert planowane jest 6 września 2023 r. Po przeprowadzeniu postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego i podpisaniu umowy, wykonawca będzie miał 39 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka.