REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

Rozmowy w sejmie o stanie i działaniach dotyczących BRD

11 października 2024 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przedstawili w Sejmie sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działaniach realizowanych w tym zakresie w 2023 r., które zostały przyjęte przez Premiera.

Minister Infrastruktury na posiedzeniu plenarnym Sejmu, fot. Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/

– Toczą się prace nad zmianą przepisów związanych z ruchem drogowym i bezpieczeństwem ruchu drogowego. Bezpieczeństwo ruchu drogowego to kompilacja różnego rodzaju działań, to praca interdyscyplinarna, nie tylko wewnątrz Ministerstwa Infrastruktury i jego jednostek podległych, ale też dobra współpraca z innymi ministerstwami, m.in. MSWiA, MS, ME i MN – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) są dla Ministerstwa Infrastruktury priorytetowe. W Polsce stale rośnie liczba kilometrów nowych i zmodernizowanych dróg oraz liczba samochodów. Większy ruch drogowy stwarza nowe wyzwania, które resort na bieżąco monitoruje, zwracając szczególną uwagę na zagrożenia z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

W swoim wystąpieniu minister Dariusz Klimczak wskazał na działania podejmowane przez MI, mające na celu zmianę przepisów w obszarze BRD.

– Pracujemy nad nowym przepisem, który ma wprowadzić możliwość zatrzymania uprawnień tym osobom, które przekroczą dozwoloną prędkość o 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych, poza obszarem zabudowanym. Obecnie istnieje taki przepis w obszarze zabudowanym, planujemy go rozszerzyć. Pracujemy też nad zaostrzeniem przepisów wobec tych, którzy nie stosują się do przepisów dotyczących zatrzymania uprawnień do kierowania pojazdami. Planujemy wprowadzić przepis, że każdy kierowca, który ma zatrzymane uprawnienia do kierowania pojazdami, kiedy zostanie zatrzymany i zostanie stwierdzony ten zakaz, zostanie mu zatrzymane praw jazdy na stałe – podkreślił minister Dariusz Klimczak.

Minister wskazał także, że trwają prace nad przepisami, które uniemożliwią kasowanie punktów karnych za najcięższe przewinienia na drodze. Jak powiedział minister Klimczak, kierowca będzie mógł zniwelować liczbę punktów karnych, ale nie za każdy rodzaj wykroczenia.

Sprawozdanie o stanie BRD za 2023 r. przedstawił wiceminister Stanisław Bukowiec.

– Dane zawarte w raporcie za 2023 r. wskazują, że w 2023 r. doszło do 20 936 wypadków, co w porównaniu do 2022 r. wskazuje na spadek o 386 wypadków. Struktura wypadków z 2023 r. pozostaje zbliżona do lat poprzednich. W stosunku do 2022 r. widoczny jest wzrost zdarzeń z udziałem pieszych i motocyklistów, przy jednoczesnym spadku zdarzeń spowodowanych nadmierną prędkością, z udziałem młodych kierowców i nietrzeźwych – powiedział wiceminister S. Bukowiec.

Wśród zadań, jakie były podejmowane w 2023 r., szczegółowo zawartych w omawianym raporcie, należy podkreślić zaangażowanie członków Krajowej Rady BRD oraz Wojewódzkich Rad BRD na rzecz realizacji konkretnych projektów profilaktycznych, edukacyjnych czy badawczych, a także docenić wysiłki wielu partnerów wśród organizacji pozarządowych i aktywność samorządów.

Jak podkreślił wiceminister Bukowiec, cele MI zapisane z Narodowym Programie BRD są realizowane. KRBRD i wojewódzkie rady realizują konkretne programy profilaktyczne, edukacyjne, badawcze. Najważniejsze to tworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej.

Budowa infrastruktury transportowej

W ramach Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej GDDKiA realizowała m.in. takie zadania jak:

  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
  • budowa zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań,
  • budowa lewoskrętów,
  • budowa kładek dla pieszych,
  • montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
  • likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
  • poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
  • dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
  • wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
  • zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
  • montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
  • poprawa parametrów użytkowych jezdni,
  • poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
  • poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,
  • uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

W minionym roku na realizację 381 ww. zadań wydatkowano ze środków Krajowego Funduszu Drogowego kwotę 433,9 mln zł.

Edukacja

W zakresie edukacji, Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zrealizował ogólnokrajowe kampanie informacyjne pod hasłami: „Inni też popełniają błędy. Zwolnij!” oraz „Zdaj test z odpowiedzialności!”, a także inne projekty edukacyjno-szkoleniowe o wybranych problemach BRD, skierowane do grup zagrożonych wypadkami, w tym m.in. dla osób po 60 roku życia.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA