
Nowy projekt, zmieniona decyzja ZRID
W trakcie ubiegłorocznej powodzi poprzednio budowany obiekt oraz obiekt tymczasowy zostały zniszczone. W lutym 2025 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji nowego mostu, która gotowa była już w marcu 2025 r. Na jej podstawie Minister Rozwoju i Technologii wydał zmienioną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a to z kolei umożliwiło podpisanie aneksu do umowy na prace w Głuchołazach.
Nowy projekt mostu uwzględnia warunki administratora rzeki (PGW Wody Polskie), rekomendacje Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytyczne Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Będzie to most jednoprzęsłowy, bez podpór w korycie rzeki, zgodny z postulatami zgłaszanymi po powodzi przez samorządowców i mieszkańców. Most o konstrukcji belkowej, żelbetowej sprężonej i wzmocnionej łukiem, będzie miał długość całkowitą 52 m i szerokość 19 m, z dwoma pasami ruchu i ciągami pieszo-rowerowymi.
Wcześniejszy budowany obiekt (zniszczony w trakcie powodzi) był projektowany tak, żeby znieść przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 r. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 r. były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 r. wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 r. (zanim został uszkodzony) prognozował przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 r.