
Wykonawca wymieni całe torowisko na odcinku ok. 1 km pomiędzy ulicą Widok a zespołem przystankowym Królewska, który również zostanie przebudowany. Ostatnie remonty główne torowisko przechodziło w 1998 r. (odcinek Widok – S. Moniuszki), 2012 r. (S. Moniuszki – Świętokrzyska) i 2000 r. (Świętokrzyska – Królewska). Robotami nie będzie objęte skrzyżowanie z ulicą Świętokrzyską, które było przebudowywane w czasie realizacji centralnego odcinka II linii metra.
Efektem prac będzie poprawa płynności ruchu tramwajów. Znikną ograniczenia prędkości do 10, 20 i 30 km/h, a przejazd tramwajów będzie cichszy. Na odcinku od ulicy Królewskiej do Świętokrzyskiej przewidziano zielone torowisko z rozchodnikiem, natomiast na odcinku w kierunku Ronda R. Dmowskiego zastosowana zostanie zabudowa przejezdna. Wynika to z wniosku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się karetek po tym odcinku torowiska.
Drzewa w szpalerach
Inwestycja Tramwajów Warszawskich, prowadzona w koordynacji z ZDM, stanowi kolejny krok w kierunku sukcesywnego przekształcania ulicy Marszałkowskiej w prawdziwie zieloną arterię. Wykonane zostaną pasy separacyjne wzdłuż torowiska z miejscem na nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej. Następnie ZDM zazieleni te rezerwy w ramach osobnego zadania.
Nowe rozwiązania dla pieszych, rowerzystów i kierowców
W ramach inwestycji tramwajowej zostaną przesunięte krawężniki w celu dostosowaniu ich do nowego układu drogowego. Równolegle z pracami torowymi, ZDM wykona drogową część przebudowy.
Łatwiej będzie przejść przez ulicę Marszałkowską, bez konieczności schodzenia do podziemi (przejście podziemne – dojście do stacji metra Centrum, zostanie zachowane). Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe – na wysokości ulic Złotej i H. Sienkiewicza. To ważne z punktu widzenia projektu Nowe Centrum Warszawy, bo jednym z jego założeń jest „zszycie” miejskich wysp aktywności w jedną całość, wygodną do spacerowania, dostępną. Budowa nowego przejścia przez ulicę Marszałkowską na wysokości Złotej już się rozpoczęła. Będzie ono prowadziło wprost na nowo oddany plac centralny.
W tych samych punktach pojawią się też nowe rozwiązania dla kierowców. Będą oni mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – z dodatkowymi pasami do skrętu na skrzyżowaniach. W rejonie ulicy Złotej wyznaczona zostanie zawrotka pozwalająca zmienić kierunek jazdy bez konieczności dojeżdżania do Ronda R. Dmowskiego. Z kolei przy ulicy H. Sienkiewicza powstanie zupełnie nowy lewoskręt zapewniający dojazd do kwartału w rejonie Złota-Zgoda.
Wzdłuż ulicy Marszałkowskiej drogowcy planują także dobudowanie brakującego odcinka drogi dla rowerów po jej wschodniej stronie, między Świętokrzyską a Królewską. Wkrótce ruszy przetarg na budowę. Będzie bezpieczniej także dla pieszych – na skrzyżowaniu z ulicą Rysią powstanie wyniesione przejście i przejazd rowerowy.