
Wystartowało drążenie tunelu kolejowego pomiędzy Męciną i Mordarką. Realizuje je większa z dwóch tarcz pracujących w tym miejscu. Jadwiga waży ponad 2,5 tys. t i ma 90 m długości. Przed maszyną i obsługującymi ją specjalistami nie lada wyzwanie – do wykonania jest dokładnie 3750 m podziemnej trasy. Obiekt o średnicy niemal 11 m powstawać będzie krok po kroku, z milimetrową precyzją. Tarcza TBM przy pomocy obrotowego czoła, wyposażonego w stalowe zęby, równocześnie wybiera ziemię i montuje betonowe ściany tunelu. Na zapleczu ciężkie maszyny i wspomagająca je kolejka przemysłowa usuwają wydobyty urobek, a w przeciwnym kierunku transportują betonowe fragmenty ścian tunelu, które powstają non stop w zlokalizowanej po sąsiedzku hali prefabrykacji. Całą operację zaplanowano na ok. 10 miesięcy nieustającej pracy.
Pod Pisarzową powstaną w sumie dwa tunele. Oprócz obiektu dla pociągów, od końca marca mniejszy tunel ewakuacyjny buduje TBM Kinga. W tym czasie maszyna wykonała już 420 m, a liczba ta rośnie z dnia na dzień. To będą pierwsze tunele wykonane dla projektu „Podłęże-Piekiełko”. W sumie, w ramach największej inwestycji PLK na południu Polski powstanie 20 takich budowli. Pociągi będą kursować w 16 z nich, o łącznej długości niemal 21 km. Pozostałe 4 to będą tunele ewakuacyjne, a ich długość osiągnie ok. 10 km.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który powstanie w sąsiedztwie Limanowej, to fragment nowego przebiegu linii kolejowej nr 104. Modernizacja odcinka Limanowa – bocznica Klęczany realizowana jest przez konsorcjum firm w składzie Budimex, Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. Oraz Gülermak Sp. z o.o., a jej koszt to przeszło 1,9 mld zł. To jedna z czterech części projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Pozostałe to stacja Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark – Limanowa i Podłęże – Gdów.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 min. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 min.