Troje zainteresowanych
Swoje oferty złożyły dwie firmy (Mostostal Warszawa oraz Skanska) i jedno konsorcjum firm (Strabag Infrastruktura Południe oraz STRABAG), które zostały wyłonione w pierwszym etapie dialogu konkurencyjnego. GDDKiA oceniała je zgodnie z następującymi kryteriami:
- zastosowany zakres BIM – 40 pkt,
- cena – 35 pkt,
- przedłużenie okresu gwarancji jakości – 20 pkt,
- zagospodarowanie na placu budowy destruktu asfaltowego – 5 pkt.
Czym jest BIM
Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób. Wykonawca zastosuje metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Obwodnica Zatora
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW 781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.