
ETCS to zaawansowany system, który pełni funkcję „autopilota” dla lokomotyw, kontrolując prędkość pociągów oraz monitorując ruch innych składów na trasie. System ten automatycznie interweniuje w razie zagrożenia, redukując ryzyko błędów ludzkich i zapewniając bezpieczniejszy oraz bardziej płynny transport. Dzięki temu, pociągi mogą jeździć w krótszych odstępach czasowych, a także w bardziej dynamiczny sposób dostosowywać się do zmieniających się warunków na torach. To z kolei przekłada się na oszczędności w czasie transportu i lepsze wykorzystanie infrastruktury kolejowej.
System jest częścią szeroko wdrażanego w Unii Europejskiej systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System), który ma na celu zapewnienie pełnej interoperacyjności transportu kolejowego. Oznacza to, że pociągi będą mogły swobodnie poruszać się po torach różnych krajów członkowskich Unii, bez konieczności zatrzymywania się na granicach czy wymiany lokomotyw lub maszynistów. System ERTMS zyskał także uznanie poza granicami UE i jest używany m.in. w Szwajcarii, Meksyku czy na Ukrainie. W Polsce około 40% linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem. Na początek wdrożony ma być system ETCS na poziomie Limited Supervision. To uproszczony, ograniczony, ale i tańszy system sterowania.
Prace nad implementacją systemu w PKP CARGO INTERNATIONAL trwały niemal trzy lata.
Czechy stały się pierwszym europejskim krajem, który wdrożył ETCS na tak szeroką skalę. Prace trwały od 2017 r. PKP CARGO INTERNATIONAL jako jeden z liderów sektora transportu kolejowego, aktywnie włączyło się w ten proces.
Od początku roku w Czechach przeprowadzono siedem testów obciążeniowych, aby zweryfikować poprawność działania systemu ETCS oraz zidentyfikować potencjalne problemy. W ich trakcie wykonano łącznie 796 przejazdów pojazdów pod nadzorem systemu ETCS. System działał poprawnie w 97,36% przypadków, co oznacza, że średnio tylko 3 na 100 pociągów doświadczyły zerwania połączenia i w rezultacie automatycznego hamowania.
Wdrożenie ETCS to tylko początek nowej ery w transporcie kolejowym. Grupa PKP CARGO INTERNATIONAL realizuje kolejne innowacyjne projekty, takie jak Automatyczny Sprzęg Cyfrowy (DAC), który umożliwi bezobsługowe łączenie lokomotyw z wagonami. Dzięki takim inwestycjom transport kolejowy staje się bardziej efektywny, bezpieczny i ekologiczny.