
Działania polegające na poprawie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń PBID. Jego namacalnych efektów dla poprawy infrastruktury i bezpieczeństwa doświadczą mieszkańcy szeregu miejscowości i gmin w sąsiedztwie dróg krajowych.
Doświetlenia przejść dla pieszych
Na zdecydowanej większości przejść na sieci dróg krajowych w regionie jest już bezpieczniej. Trzy zadania, obejmujące łącznie 65 doświetleń, są w trakcie procedur odbiorowych, a w sprawie ostatniego zadania trwają formalności poprzedzające start prac. Mowa o 17 doświetleniach przejść dla pieszych w dziewięciu lokalizacjach na DK15/25 w obrębie obwodnicy Inowrocławia oraz DK25 Prądocin – Tarkowo Dolne. W sumie PBID w województwie mazowieckim obejmuje 525 przejść dla pieszych w 344 lokalizacjach, na których powstało już – lub jak w przypadku obwodnicy Inowrocławia – wkrótce powstaną nowe doświetlania. Ich koszt wynosi w sumie ponad 32 mln zł.
Efekty tych działań są już widoczne m.in. w Lipnicy, Brodnicy, Grębocinie, Frydrychowie, Pluskowęsach (wszystkie na DK15), Lubiczu Górnym, Lubiczu Dolnym, Wólce (DK10), Kamieniu Krajeńskim, Suchatówce, Brzozie (DK25), Czarnowie, Górsku (DK80), Koronowie (DK56), Radziejowie (DK62), Łasinie (DK16), Warlubiu, Nowem, Przechowie, Otłoczynie, Lubieniu Kujawskim, Lubaniu i Górnej Grupie (DK91) i wielu innych.
Nowe ciągi pieszo-rowerowe
W ramach PBID powstaną nowe ścieżki pieszo-rowerowe. W opracowaniu znajduje się dokumentacja projektowa dla odcinków Elzanowo – Szychowo na DK15, Zielonczyn – Kruszyn, Zawały na DK10 oraz Fabianki – Szpetal Górny na DK67. Wkrótce GDDKiA ogłosi nowy przetarg na dokumentację dla odcinka Szpetal Górny – Włocławek.
25 czerwca wybrano najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę ciągu pieszo-rowerowego na DK10 w Lipnie. Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lipna zaoferowało wykonanie prac za 1,2 mln zł. W przypadku braku odwołań, wkrótce zostanie podpisana umowa.
Z kolei wiosną zakończono budowę ciągu pieszo-rowerowego na drodze krajowej nr 25 z Brzozy do Nowej Wsi Wielkiej o długości 6 km. Koszt zadania to ponad 12 mln zł.
Rondo w Mokrem
W realizacji jest także rozbudowa DK55 w m. Mokre niedaleko Grudziądza o nowe rondo. Pierwszy etap obejmuje opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej („Projektuj i buduj”). Termin zakończenia prac to koniec 2025 roku.