REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
1 Minuta czytania

TBM-y na budowie warszawskiego metra

Tarcze Krystyna i Elisabetta są już w komorze startowej na Bemowie. Na Bródnie tarcza Anna rozpoczyna drążenie drugiego tunelu.

 
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Kilkuset tonowe tarcze TBM na Bemowie zostały opuszczone do komory startowej stacji Powstańców Śląskich. Zanim jednak zniknęły w wąskim otworze technologicznym, przemierzyły kilkudziesięciometrową trasę, podwieszone do ogromnego dźwigu do zadań specjalnych. Na poziomie -2 czekało je jeszcze precyzyjne ustawianie w betonowych kołyskach.

Teraz czas na podłączenie wszystkich urządzeń sterowania oraz montaż zaplecza, które wraz z tarczą mierzy niemal 100 metrów długości. Drążenie dwóch tuneli w kierunku stacji Ulrychów rozpocznie się pod koniec lipca.
 
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie

Podczas długiego weekendu na Targówku pierwsza z tarcz na tym odcinku przebiła się do stacji Kondratowicza. Ułożenie 613 pierścieni na odcinku 919,5 m zajęło jej 38 dni. W jej ślady ruszyła już druga tarcza Anna, która wykona tunel łączący stacje Bródno i Kondratowicza. Do tej pory wydrążyła już 7 m tunelu lewego.

Tarcza TBM skrawa ziemię i jednocześnie obudowuje tunel betonowymi prefabrykatami. Po zakończeniu drążenia, tunel jest gotowy do prowadzenia w nim prac związanych z układaniem torowiska oraz montażem systemów.

Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA